Vrijdag 15/11/2019

Berichten uit het Ier-namaals

CD VAN DE WEEK l The Frames HHHHH

Burn the Maps Dirk Steenhaut

U2 is al decennialang de bekendste groep die Ierland heeft voortgebracht. Maar de relevantste? Dat is dezer dagen zonder twijfel The Frames.

Tenminste, zo denken de lezers van het Ierse rockblad Hot Press erover. Zij verkozen het kwartet uit Dublin al drie jaar op rij tot beste band en sterkste live-act, tot groot chagrijn van Bono en co. Ook in de VS en Australië beschikken The Frames al over een fikse aanhang, maar door allerlei perikelen met platenfirma's moet hun verhaal op het Europese continent nog beginnen. Nu de groep rondom zanger-songschrijver Glen Hansard haar lot aan het Anti-label (zie Tom Waits, Daniel Lanois, Tricky) heeft verbonden, ziet haar toekomst er echter al heel wat rooskleuriger uit.

The Frames, die in het verleden met Trevor Horn én Steve Albini hebben samengewerkt, zijn een band van extremen en kunnen zowel overdonderend luid als oorverdovend stil uit de hoek komen. Die muzikale schizofrenie blijkt ten volle uit Burn the Maps, hun vijfde studio-cd, waarop Hansard zich voortdurend heen en weer laat slingeren tussen woede en weemoed, melodieuze folkpop en noisy experiment.

Waar voorganger For the Birds uit 2001 nog in een intimistische huiskamersfeer baadde, mogen op Burn the Maps alle remmen los en komen The Frames met een even tintelend als panoramisch geluid op de proppen. De songs klinken rijk en gelaagd, verraden gevoel voor drama en staan bol van passie en intensiteit. Iedere stilte is een stilte voor de storm: liedjes die beginnen als zacht klaterende beekjes ontwikkelen onderweg de vernietigende kracht van een tsoenami. Ze bevatten zoveel verraderlijke draaikolken dat de luisteraar willoos wordt meegezogen naar de onpeilbare diepten van Hansards ziel. Een van de troeven van The Frames is een charismatische voorman die zijn hart blootlegt zonder in ergerlijk exhibitionisme te vervallen.

De songs op Burn the Maps gaan over afwijzing en spijt, jaloezie en emotionele stuurloosheid, de tegenstrijdige gevoelens van iemand die gekwetst achterblijft na het afbreken van een relatie. Vrolijk word je er niet van en 'Happy', de broeierige opener, drijft dus meteen het sarcasme ten top. Het karakter van The Frames laat zich niet makkelijk omschrijven. De groep klinkt afwisselend verstild als Lambchop (het halfgefluisterde 'Suffer in Silence') en majestueus als Tindersticks (die golvende strijkers in 'Sideways Down'), licht ontvlambaar als de Pixies (het schuimbekkende 'Underglass') en explosief als dEUS (de boosaardige single 'Fake').

Het is trouwens geen toeval dat Craig Ward tot deze en andere platen van de groep heeft bijgedragen. Maar hét geheime wapen op Burn the Maps is het nu eens oorstrelende, dan weer schrapende vioolspel van Colm Mac Con Iomaire, verwant aan dat van John Cale bij de vroege Velvets. Vooral in de songs die nauwelijks hoorbaar beginnen en vervolgens als een vuurbal uiteenspatten, 'Dream Awake' of het epische 'Keepsake' bijvoorbeeld, zorgt dat voor adembenemende climaxen. Zelfs met een atypische track als de elektrobossa 'Ship Caught in the Bay' weet het gezelschap te imponeren. Aanvankelijk klinkt de nieuwe van The Frames een tikje weerbarstig, omdat je moet wennen aan de verschillen in volume en dynamiek. Maar na een tiental beluisteringen ontvouwt iedere song zich als een onvervalste classic. Meeslepende melodieën, complexe maar trefzekere arrangementen, eerlijke en geloofwaardige teksten: Burn the Maps is het werk van een groep die trouw blijft aan haar instincten en zich zonder kaart of kompas op onbetreden paden begeeft. U hoeft dus niet langer te twijfelen: het Ier-namaals bestaat. (Anti-)

SNELKENNER

OPGERICHT IN Dublin, 1991

HUIDIGE BEZETTING Glen Hansard (zang, gitaar), Rob Bochnik (gitaar), Joe Doyle (bas) en Colm Mac Con Iomaire (viool). Live aangevuld met Johnny Boyle (drums).

DISCOGRAFIE Another Love Song (1992, HHH), Fitzcarraldo (1996, HHHH), Dance the Devil... (1999, HHHH), For the Birds (2001, HHHH), Breadcrumb Trail (2002, HHHH), The Roads Outgrown (2003, HHH), Set List (2003, HH)

OPMERKELIJK In de film The Commitments van Alan Parker speelde Glen Hansard gitarist Outspan Foster

CONCERT Dinsdag 8 februari, ABClub, Brussel (uitverkocht)

WEBSITE www.theframes.ie

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234