Maandag 18/01/2021

4U9525

Berging is een werk van heel lange adem

Beeld GETTY

Onderzoekers en reddingswerkers hebben grote moeite om de plaats waar de Airbus van Germanwings crashte, te bereiken. Het onderzoek wordt moeizaam puzzelwerk met uiteengereten lichamen en kleine wrakstukken.

Vlucht 4U9525 stortte neer in de Franse Alpen, in een erg moeilijk bereikbare en besneeuwde zone op zowat 1.600 meter hoogte. Wegvervoer is er onmogelijk, vandaar dat brandweer en ambulances op grote afstand van de crash moesten wachten terwijl de site werd uitgekamd met helikopters. Wie de foto's bekijkt, ziet de schier onmogelijke opdracht voor de reddingsdiensten.

In eerste instantie is de zoektocht naar overlevenden het belangrijkste. De verschillende autoriteiten verklaarden dat de inzittenden allemaal om het leven kwamen, maar 100 procent zeker is dat niet. Vandaar ook dat helikopters de eerste dagen de zone zullen afspeuren naar lichamen die nog bewegen. Maar Brice Robin, de procureur van Marseille, zei al dat "het vliegtuig letterlijk is geëxplodeerd".

Ook het onderzoek naar de oorzaak werd gelanceerd. Dat betekent het verzamelen van alle mogelijke vliegtuiggegevens: onderhoudsdata, informatie over wat de voorbije 24 uur werd gecontroleerd en wat niet, onderzoek naar de twee zwarte dozen, naar de cockpitvoicerecorder - die alle gegevens van de laatste conversaties van de piloot registreert - en naar de datarecorder, die alle vluchtgegevens bevat. Een van de zwarte dozen werd al gevonden.

Beeld DM

Brokstukken MH17

Wrakstukken zelf kunnen ook veel vertellen over de crash: of er ergens brand is geweest, bijvoorbeeld. Of: zijn er wrakstukken kilometers buiten de crashsite gevonden, wat zou kunnen wijzen op een heel andere manier van neerstorten - met geleidelijk verlies van onderdelen - dan een vliegtuig dat in zijn geheel te pletter vliegt?

"Als blijkt dat een stuk vleugel ontbreekt, dan is het heel belangrijk om dat terug te vinden. Dat zou kunnen wijzen op corrosie", verklaart Luc Blendeman, hoofdonderzoeker bij de dienst Luchtvaartongevallen van de FOD Mobiliteit. Hij en zijn team komen in actie bij vliegcrashes in België.

De berging van de Airbus in Frankrijk wordt een hele klus, legt Blendeman uit. "Eerst moeten alle wrakstukken worden gelokaliseerd, en dat is niet evident in zo'n onherbergzaam gebied. Die zoektocht zal, volgens internationale regels, met man en macht gebeuren. Dat gebeurt nu met helikopters, maar het zou kunnen dat Frankrijk andere middelen inzet. Drones bijvoorbeeld, daarover wordt bij ons al gespeculeerd."

Ook te voet zal er naar brokstukken worden gezocht. Daarvoor vraagt men in nabijgelegen dorpen aan mensen om, als ze wrakstukken vinden, die in te leveren bij de autoriteiten. Ter informatie: vorige week werden nog brokstukken gevonden van vlucht MH17, die in juli vorig jaar werd neergehaald boven Oekraïne. Dat was boven oorlogsgebied, maar wel op vlak terrein.

Ook al lijken er op het eerste gezicht geen terroristische motieven en lijken de piloten volledig in orde, dan nog komt er een onderzoek naar hun trainingsreferenties en vlieguren en - bij de passagiers - naar personen met een mogelijk profiel van een terrorist. Net zoals de berging van de brokstukken zal ook de identificatie van de slachtoffers moeizaam verlopen. "Eerst zal het terrein volledig worden afgezet en in stukken verdeeld", verklaart Dirk Maes, hoofdinspecteur bij het Disaster Victim Team (DVI) van de federale politie. "Daarna wordt ieder gedeelte grondig onderzocht op lichamen en lichaamsdelen, die allemaal een eigen nummer krijgen. Ze worden verzameld in een noodmortuarium, voor verder onderzoek."

Belgisch team naar Frankrijk

In dat mortuarium wordt alles nog eens grondig onderzocht en beschreven: van DNA over vingerafdrukken tot sieraden. Alles kan belangrijk zijn voor identificatie. Maes: "DNA is bij dit soort crashes vaak de doorslaggevende factor. Neerstorten van op die hoogte dreigt veel gefragmenteerde lichamen op te leveren."

De kans bestaat dat het Belgische DVI-team naar Frankrijk afreist om bijstand te verlenen. Dat gebeurde ook bij de crash van de MH17. Het DVI-team was in het verleden ook in Thailand aan de slag, na de tsunami. Maes: "De vraag om naar Frankrijk te gaan, moet van Interpol komen. Frankrijk heeft trouwens een groot en ervaren DVI-team. Wel mogelijk is dat er in andere landen informatie moet worden ingezameld. En voor het Belgische slachtoffer zou het kunnen dat wij dan worden gecontacteerd."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234