Donderdag 14/11/2019

Solliciteren

Bepaalde profielen zijn zeer gegeerd, en dus gaan bedrijven tot het uiterste om kandidaten te lokken

Beeld Leon Fernando

Liefst zeven op de tien bedrijven voelen zich geremd door de war for talent op de arbeidsmarkt. In de kleine visvijver hangt dan ook steeds creatiever lokaas aan de haak: van luxeontbijten tot helikoptervluchten voor wie kandidaat is. Wie solliciteert er dan eigenlijk?

"Mensen die technisch geschoold zijn, krijgen de jobs vandaag voor de voeten gestrooid. En de haven is vaak niet de eerste plaats waar ze aan denken", zegt Pieter Hofkens van de Antwerpse terminaluitbater PSA. Liefst 75 vacatures voor technici moeten zo snel mogelijk ingevuld worden, maar via de klassieke wervingscampagnes gebeurt dat met een slakkengangetje. "De eerste vraag was: hoe krijgen we die mensen naar de haven?"

Het antwoord: met een helikoptervlucht. Spectaculair, en geslaagd - voor de jobdag van afgelopen weekend liepen meer dan honderd cv's binnen. Een hele dag vloog een helikopter heen en weer tussen het Eilandje en het Deurganckdok. Alleen zet de stunt dus ook de heersende krapte op de arbeidsmarkt in de verf.

Hr-dienstverlener Acerta bevroeg recentelijk 429 Belgische bedrijven, liefst 72 procent gaf inderdaad aan dat de war for talent een actuele uitdaging is. Met andere woorden: de krapte op de arbeidsmarkt zet een rem op de groei van het bedrijf. 8 procent van de bedrijven voelt zich zelfs letterlijk genoodzaakt om werk te weigeren.

Zeker voor technici, IT-profielen en ingenieurs lijken bedrijven met z'n allen in dezelfde, (te) kleine vijver te vissen. "En die krapte zal niet meteen verdwijnen", zegt Tom Vlieghe van Acerta's career center. "Zelfs als het economische hoogtij keert, zit je nu eenmaal met de demografische situatie: er verdwijnen meer mensen van de arbeidsmarkt dan er bijkomen."

In de watten

Het noopt een aantal bedrijven tot creatieve oplossingen. "Met een klassieke jobdag ben je gewoon de zoveelste in de rij", zegt Peter Verbrugge, managing director bij staalprofielenproducent Voestalpine Sadef uit Gits. Al maandenlang staan twintig vacatures op een geschikt profiel te wachten, komende zaterdag moet een vipbehandeling voor een doorbraak zorgen: sollicitanten worden opgehaald door een privéchauffeur, krijgen een luxueus ontbijt geserveerd en maken zelfs kans op een citytrip. "We hopen onze kansen te vergroten, een beenhouwer maakt zijn toonzaal ook zo attractief mogelijk."

De logische verklaring volgens arbeidsmarktexpert Jan Denys (Randstad): hoe groter de concurrentie, hoe meer een bedrijf uit de kast haalt. "Rond de eeuwwisseling zag je ook al de zotste dingen passeren. Ik herinner me een bedrijf dat niet één, maar twee wagens aanbood om de juiste profielen te lokken."

Alleen is het accent op loon en arbeidsvoorwaarden wat verschoven naar beleving. Op het eerste contactmoment worden sollicitanten in de watten gelegd, of omver geblazen met virtual reality. Bij Unilin of Willemen Groep word je met een VR-bril meteen op de werkvloer gedropt.

Realistisch beeld

"Het begint wat op een paringsdans te lijken", zegt Jeroen Franssen, expert 'talent en arbeidsmarkt' bij technologiefederatie Agoria. "Het gevaar is wel dat bedrijven overdrijven in die verleiding. Om uitval op korte termijn te vermijden, is een realistisch beeld bij de start van de overeenkomst belangrijk, zowel voor het bedrijf als de kandidaat."

"Een opbod is inderdaad geen duurzame oplossing, maar werkgevers doen natuurlijk meer dan enkel in the picture komen", zegt Vlieghe. Uit de cijfers van Acerta blijkt dat een derde van de bedrijven niet meer vasthoudt aan een ideaalprofiel, en de helft investeert in opleiding om de nodige technische competenties te verwerven. "Zo hou je mensen langer aan boord. De dag van vandaag kan je toch niet meer teren op één diploma."

Ook op vlak van opleiding tasten bedrijven diep in de buidel. Zo biedt Brightest, een bedrijf in Kontich dat gespecialiseerd is in softwaretesting, een IT-opleiding aan van veertig weken, waarvoor zelfs complete leken zich kandidaat kunnen stellen. De vier geselecteerden kunnen vanaf dag één op een contract, een startersloon en zelfs een bedrijfswagen rekenen. Zo gegeerd zijn ze dus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234