Maandag 01/06/2020

Benepen standjes

Antigone > Feydeau JJ

Komedies van de Franse boulevardschrijver Feydeau zijn als automaten: je stopt er een muntje in en mits de mechaniek goed draait incasseer je vanzelf de lach. Antigone pakt het anders aan, maar zoekt nog naar wat het dan wint.

De grootste ingreep van regisseurs Bart Meuleman en Jos Verbist is dat ze hun gekozen komedie On purge Bébé (Het laxeermiddel, 1910) kaderen binnen een situatie die doet denken aan een psychiatrische intake. David Dermez en Dirk van Dijck beginnen met een tragikomische dialoog tussen twee verliezers. De een is te zielig om dood te doen, de ander wil niks liever dan sterven. Op het eind wordt de cirkel gesloten met een verweesde moeder en een snuiter in shock, gevonden in de documentaires van Raymond Depardon.

Tussenin houden Feydeaus gekke burgertjes liever de schijn op. Follavoine (Van Dijck), handelaar in porseleinen pispotten, wil een fikse lading slijten aan het leger, maar het bezoek van militair vertegenwoordiger Chouilloux (Dermez) wordt doorkruist door Follavoines zoontje (Louis van der Waal) "dat die morgen nog niet geweest is". En dan is er ook nog zijn vrouw (Camillia Blereau) die zich over die constipatie behoorlijk druk maakt.

Het vraagt om theater als een slechte strip: snel, eerstegraads, met veel bombarie. Maar Meuleman en Verbist willen geen vlakke komedie kakken die meteen door te spoelen is. Ze gaan op zoek naar de darmen van het stuk, naar de tristesse erachter. Traag, vervreemdend en elk effect opstoppend drukt Feydeau zich uit in beeld en beweging, naast de onbelangrijk gemaakte tekst: van der Waal geniepig friemelend aan alles wat naar seks ruikt, de hele groep in benepen standjes op elkaar. Er zou eenzaamheid uit moeten spreken.

Feydeau wordt een metakomedie, een schurend commentaar op al te consumptieve (artistieke en maatschappelijke) glijmiddelen voor al onze psychologische verstoppingen, meer dan een voorstelling die daarmee raakt. Voor dat buikgevoel, dat Antigone wel degelijk beoogt, kampt het met Feydeaus banale tekst, die toch afgespeeld wil worden. Hoezeer deze voorstelling ook uitdaagt door haar anders zijn, Feydeau stoot op een oude vraag: laat je stukken die je niet kan verdedigen, niet beter in de kast? (WH)

Van 27 februari tot 1 maart in Antigone, Overleiestraat 47, Kortrijk (056/24.08.87), daarna tot 19 april op tournee. www.antigone.be

Antigone mikt op het buikgevoel, maar kampt met de banale tekst van boulevardschrijver Feydeau

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234