Woensdag 21/08/2019

Beneluxtrein vanaf vandaag op hogesnelheidslijn: reistijd half uur korter

De Beneluxtreinen rijden niet langer over het klassieke spoor, maar sporen vanaf Antwerpen over de hogesnelheidslijn richting Nederland. Daardoor komen de stations Noorderkempen (in Brecht) en Breda (in Nederland) op de route te liggen, in plaats van Roosendaal en Dordrecht. Beeld BELGA

De Beneluxtrein, de intercity tussen Brussel en Amsterdam, rijdt vanaf vandaag grotendeels over de hogesnelheidslijn. De reistijd tussen de twee hoofdsteden met de Beneluxtrein wordt daardoor ingekort tot een kleine drie uur (2 uur en 53 minuten), wat een half uur minder is dan nu. 

De tarieven worden variabel en kunnen in sommige gevallen (late boeking, weekend) een pak hoger liggen dan de reiziger tot nu betaalde. Wie op de site van NS boekt, betaalt 1 euro minder per rit dan via de NMBS. 

Brecht en Breda

De Beneluxtreinen rijden niet langer over het klassieke spoor, maar sporen vanaf Antwerpen over de hogesnelheidslijn richting Nederland. Daardoor komen de stations Noorderkempen (in Brecht) en Breda (in Nederland) op de route te liggen, in plaats van Roosendaal en Dordrecht. 

In Brecht zijn ze maar wat blij met de komst van de Beneluxtrein. Wie deze ochtend in station Noorderkempen op of van de trein stapt, kan rekenen op een warme Brusselse wafel en blauwe en gele Amsterdamse tulpen. De plaatselijke fanfare maakt de feestelijke toets compleet. In Antwerpen-Centraal wordt de eerste Beneluxtrein vanuit Breda feestelijk ontvangen.

Twaalf keer per dag

Twaalf keer per dag rijdt trein vanuit Brussel via Brussels Airport, Antwerpen en Rotterdam en Amsterdam, vier keer rijdt hij na Rotterdam door naar Den Haag.
De ticketprijzen voor de Beneluxtrein worden variabel. Wie minstens zeven dagen op voorhand boekt en in de week reist, kan goedkoper af zijn dan nu. Maar als je last minute en/of in het weekend boekt, betaal je meestal meer. De ticketprijzen liggen bij de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS systematisch 1 euro per rit onder die van de NMBS. Dat komt omdat de Belgische maatschappij 1 euro distributiekosten aanrekent.

Vanaf mei wordt de Beneluxtrein overigens verlengd van zes naar zeven rijtuigen. Het aantal zitplaatsen stijgt dan van 500 naar 585. Naast de Beneluxtrein rijdt ook Thalys 14 keer heen en weer per dag tussen Brussel en Amsterdam, en Eurostar 2 keer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden