Zondag 19/09/2021

Ben Burtt @9 PROFIEL identikit:Wie?

Ik was nerveus, want Pixar is zo goed in het karakter geven aan objecten. Ik wist niet wat ik nog kon toevoegen

Sound and character voice designer Ben Burtt won vier Oscars in zijn 30-jarige carrière.

In het nieuws?

Hij werkte meer dan drie jaar aan de geluiden voor Wall-E, de nieuwste animatiefilm van Pixar die vanaf morgen in de zalen loopt.

Eindelijk geen robots, of toch?

Amsterdaml Ben Burtt creëerde het geluid van onder meer R2-D2 in Star Wars, het lichtzwaard, de stem van Dart Vader en talloze andere films waarin robotten een karakter aangemeten moesten krijgen. En ook de stem van E.T. nam hij voor zijn rekening.

door Nico Krols

Maar Burtt (60) maakte niet alleen de geluiden voor robotten. Voor Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark en Indiana Jones and the Last Crusade ontving hij eveneens Oscars. Toen Pixar hem voorstelde voor hen te werken, dacht hij 'eindelijk eens geen robotten of ruimteschepen'. Niet dus, Burtt mocht voor het geluid van Wall-E zorgen. "Met plezier, daar niet van." De bedeesde, maar opgewekte Burtt heeft het duidelijk niet aan zijn hart laten komen.

"Ik was een tikje nerveus want ze zijn bij Pixar zo goed in het karakter geven aan objecten. Ik zou niet weten wat ik daar met mijn geluid nog aan kon toevoegen. Ik ben onmiddellijk gestart met het opnemen en opzoeken van geluiden en liet hen bijvoorbeeld een testfragment horen van hoe Wall-E klinkt wanneer hij over een hoop afval rijdt. En stilaan zag je meer dimensies ontstaan in het karakter van Wall-E."

In Wall-E steekt letterlijk de stem van Burtt, hoewel dat oorspronkelijk niet de bedoeling was: "Nee. Ik had mijn eigen stem al gebruikt voor de testversies. Ik had ze zwaar bewerkt natuurlijk, op de pc en een pen op een blad waarmee ik het tempo, de intonatie, de vibratie enzovoort kan manipuleren. Er is enorm veel werk ingekropen, onder meer ook om het stemmetje een gevoel van oude technologie mee te geven. Andrew Stanton (de regisseur) vond het zo goed dat we hebben besloten om hetzelfde proces niet opnieuw aan te vatten met een andere stem. M-O is ook mijn stem, gemixt met mijn scheerapparaat. Voor Eve's stem is eigenlijk hetzelfde gebeurd. Elissa Knight is een Pixarmedewerkster die haar stem heeft geleend voor de tests. De synthesizer en de blender deden de rest."

Behalve de stemmen zijn er natuurlijk ook de geluidseffecten. Bijvoorbeeld het geluid van blubberige mensen die van het dek schuiven wanneer het ruimteschip kantelt. Hoe maak je dat? "Daarvoor hebben we inderdaad geen mensen gebruikt. Ik liep rond in de Pixarstudio en passeerde langs de gymzaal. Ze hebben daar van die grote rubberen ballen waar je oefeningen op kunt doen. Ik heb ze allemaal van de tweede verdieping de trappen afgegooid en dat bobbelende geluid opgenomen. Soms is het handig om mijn dochtertje in te zetten. Ik heb haar zelf met een winkelkarretje in de supermarkt laten rondlopen tot ze in de rekken crashte. Daar had ik op gehoopt, want dat was het geluid dat ik nodig had. Gelukkig kon ik het op de kleine steken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234