Maandag 21/06/2021

Podgrond

Beluister deze podcast als je denkt dat je niets te verbergen hebt

Hoe realistisch zijn de scènes uit Mr. Robot? Beeld USA Network
Hoe realistisch zijn de scènes uit Mr. Robot?Beeld USA Network

In de rubriek PODGROND gaan we op zoek naar de beste podcasts. Deze week: Hackable? - een podcast die luisteraars bewust wil maken van hun online privacy.

Een man zit in een drukke koffiebar op zijn iPad te surfen. Plots komt een jongen voor hem zitten. Die doet zijn hoodie af en staart hem twee seconden aan, waarna hij vertelt dat hij alles over de man weet. Zijn officiële naam, de websites die hij bezocht, welke foto’s hij naar vrienden stuurt. Alles.

Het is de eerste scène van de HBO-serie Mr. Robot, over het leven van een jonge hacker. Het is ook de eerste scène in de podcast Hackable?, die onlangs gelanceerd werd. Daarin vertrekt iedere aflevering van een fictieve situatie zoals deze, om vervolgens via experimenten uit te pluizen of wat in de serie of film gebeurt ook echt mogelijk is. Kan je zomaar een wildvreemde op café hacken? Hoeveel informatie vind je over iemand op Google? Kan je een zelfrijdende auto kapen? Het zijn maar enkele vragen die in Hackable? aan bod komen.

Een van bijzonderste dingen aan de podcast is wie erachter zit: McAfee. Inderdaad, de Amerikaanse softwaregigant die als geen ander weet hoe je digitale apparaten kan beveiligen - en dus ook hoe je die kan hacken. Kennis en expertise die ze met de wereld willen delen via hun podcast, die daarnaast uiteraard mooie reclame voor het bedrijf is.

Het is niet langer ongebruikelijk dat grote bedrijven met een eigen podcast beginnen, om zo aan te tonen dat zij weten waarover ze spreken. Vooral in de tech-wereld circuleren er verschillende, met geslaagde podcasts als Track Changes (van de New Yorkse digitale studio Postlight) en Open For Business (van eBay). Doorgaans worden die gemaakt in samenwerking met een productiehuis als Panoply of Gimlet Media, maar in het geval van McAfee ontstond die vooral dankzij een marketingbureau.

Op een publiek netwerk wat online bankieren? Think again!

Het resultaat is niet alleen inhoudelijk interessant, maar ook fijn om naar te luisteren. De experimenten die de makers uitvoeren doen de luisteraars nadenken over hun online gedrag - wat helaas nog veel te weinig gebeurt. Nog steeds doen mensen aan online bankieren op een publiek netwerk of beseffen ze niet welke persoonlijke informatie ze beter niet verspreiden. Om te bewijzen hoe eenvoudig het soms kan gaan, huren de makers van de podcast enkele technici in die hen hacken of online naar zo veel mogelijk relevante informatie op zoek gaan. Vervolgens gaan ze met hen praten om na te gaan hoe ze precies te werk gingen - en wat je daar als leek tegen kan doen. Door experimenten af te wisselen met kleine interviews en een vox pop zorgt het team van Hackable? ervoor dat er een goed tempo in de podcast zit - maar toch bleven we wat op onze honger zitten.

null Beeld rv
Beeld rv

Vooral voor wie al een klein beetje met het onderwerp bezig is, zal de podcast in eerste instantie weinig nieuws te vertellen hebben. Verschillende experimenten werden al eens eerder uitgevoerd in andere podcasts, of door journalisten als Dimitri Tokmetzis en Maurits Martijn van De Correspondent. De makers van Hackable? hebben duidelijk gelet op wat andere podcasts doen, maar missen soms de flair van hun concurrenten. De ingehuurde presentator (Geoff Siskind, een Amerikaanse TV- en radioproducer) doet vooral zijn job, maar ook niet meer dan dat. Zijn verbazing of enthousiasme klinkt - voorlopig - nog niet oprecht genoeg om de luisteraar echt te boeien, al komt hij hopelijk in volgende aflevering meer op dreef. Ondanks die kleine minpuntjes blijft Hackable? aangenaam om naar te luisteren én verplichte kost voor al wie nog steeds durft beweren dat hij of zij toch niets te verbergen heeft.

Hackable? is te beluisteren via iTunes en podcast-apps als Pocket Casts en Podcast Addict.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234