Zondag 17/01/2021

Beloftevol parcours van Kersten Geers en David Van Severen in deSingel HHH

Architectuur zonder eigenschappen

Plaats vier wanden haaks op elkaar. Leg er een plaat op. Dat is een kamer. Neem de dakplaat weer weg. Dat is een patio. Schakel acht kamers aan elkaar. Dat is een huis. Zo eenvoudig is de architectuur van Kersten Geers en David Van Severen. Maar eenvoudig betekent niet meteen simpel. De jonge Brusselaars gelden als grote beloftes van de Vlaamse architectuur in Vlaanderen. Hun kantoor - Office Kersten Geers David Van Severen - stelt tentoon in deSingel, in een zelfontworpen installatie van zeven kamers.

DOOR WARD DAENEN

Sinds de start in 2002 is het kantoor toe aan project nummer 61. Daarvan zijn er zegge en schrijve vier opgeleverd: een interieur van een Antwerps notariaat, een zomerhuis in Gent, een houten brug achter de Gentse handelsbeurs - pareltje! - en de Belgische inzending voor de Venetiaanse architectuurbiënnale van vorig jaar. De muur van stellages rondom het Belgisch paviljoen werd zowel in De Witte Raaf als in de LA Times geprezen als een van de intelligentste projecten op de tweejaarlijkse show.

Andere opdrachten zoals de uitbreiding van de Kortrijkse expohallen staan in de steigers, een derde groep staat on hold en een vierde zal nooit gebouwd worden. Maar zo gaat dat in de architectuur. En Geers (1975) en Van Severen (1978), die architectuur studeerden aan de Universiteit Gent en in Madrid bij het vermaarde (inmiddels gesplitte) duo Ábalos & Herreros, zijn nog jong.

De architectuur van Office streeft naar hedendaags vakmanschap. "Architectuur is zichzelf", luidt het devies. Architectuur is architectuur, dus. Dat is niet lachwekkend in een tijd waarin nogal wat contemporaine gebouwen vooral iets anders willen zijn: spektakel. Geers en Van Severen leveren geen spektakel. Ze willen zelfs niet per se vernieuwend zijn. Al kennen ze hun moderne pappenheimers en bedienen ze zich van eigentijdse technieken en materiaal, die middelen dienen eerst en vooral om de aloude vragen van de architect op te lossen: 'Hoe hoog is een muur?' of 'hoe breed moet een raam zijn?'

Nog zo'n vraag: hoe bouw je een brug? In Gent maakten Geers en Van Severen er vorig jaar één van hout, als verbinding tussen het terras achter de Handelsbeurs en de wat lager gelegen oever van de Ketelvest. Het trapeziumvormige, aflopende brugdek, de schuifpoort en de horizontale balustrade van vertikaal lattenwerk scheppen een vals perspectief. Daardoor lijkt de brug van de kant van de Handelsbeurs veel korter dan in realiteit het geval is. Zo slagen de architecten erin een laadbrug tegelijk te laten functioneren als een royaal terras.

Denken vanuit een kamer

Geers en Van Severen ontwerpen hun architectuur van binnenuit. Je zou kunnen zeggen: ze denken vanuit een kamer. Dat denken wordt van extra small tot extra large consequent doorgetrokken. Kamers van identieke grootte schakelen ze aan elkaar tot een herenhuis, maar evengoed tot een stad. Drie jaar geleden won Office een prijsvraag voor een compleet nieuwe stad voor 500.000 inwoners in Zuid-Korea. Hun stad is bedacht als een opeenvolging van kamers met kruisvormige gebouwen als 'muren' (goed voor appartementen, kantoren, winkels of scholen) en industriële gebouwen, concertzalen en kerken als het 'meubilair'. Het plan keert de klassieke logica van de stedenbouw radicaal om: in plaats van een grid van straten, leggen de architecten een grid van gebouwen. Dat heeft belangrijke gevolgen. Om er één te noemen: de stad van Geers en Van Severen is geen auto- maar een voetgangersstad (met een metrolijn).

Bedachtzaam en eenvoudig

Of Kersten Geers en David Van Severen nu een vraag krijgen voor een achterbouw, een grensovergang of een stedenbouwkundig plan, hun antwoorden zijn bedachtzaam en eenvoudig. Ze ontwerpen een herenhuis van 20 identieke kamers in Gent, een villa van 25 (bijna) identieke kamers in China, een grensovergang tussen de VS en Mexico als een ommuurde oase. Ze bouwen leesbare projecten voor een complexe tijd. Architektur Ohne Eigenschaften, zegt deSingel-curator Moritz Küng. Zonder eigenschappen, inderdaad, en daardoor juist met veel mogelijkheden. Voor hun expo lieten Geers en Van Severen acht wanden plaatsen in de lange gang van deSingel. Zo ontstaan zeven opeenvolgende kamers, waarin een twintigtal projecten thematisch gepresenteerd worden aan de hand van ontwerptekeningen, collages, foto's, dia's en maquettes. Het is een tamelijk klassieke architectuurtentoonstelling, die een helder inzicht biedt in de eerste acht jaar van een beloftevol parcours.

Kijk ook naar de metalen tentoonstellingstafels die David Van Severen even snel uit de losse pols ontwierp. Van Severen is de zoon van meubelmaker Maarten en kleinzoon van de onlangs overleden schilder Dan. Een van de voornaamste erfenissen van het modernisme in ons land is in goede handen.

Office KGDVS, Zeven kamers, tot 3 mei, www.desingel.be

n 'After the Party': project voor de Architectuurbiënnale van Venetië van Geers en Van Severen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234