Zondag 17/01/2021

Bellot voert volgend jaar minimumdienst in bij NMBS

Beeld Photo News

"Mijn geduld is op. Bonden en directie zullen eind december 2,5 jaar tijd hebben gehad om de gegarandeerde dienst bij het spoor in te voeren. In januari moet de minimumdienst er zijn, of ik druk er zelf een wet door." Dat zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in De Tijd en Het Nieuwsblad. Bellot wil dat de minimumdienst er snel komt, zoals beloofd in het regeerakkoord.

Het dossier van de minimumdienst zit al geruime tijd in een limbo omdat de regering uitstel bleef geven aan bonden en directie om een voorstel uit te werken, terwijl iedereen weet dat de bonden er nooit zullen aan meewerken.

MR-minister Bellot voert nu de druk op. Hij vindt het "welletjes". "Mijn geduld is op. De gegarandeerde dienstverlening moet er komen, zoals in het regeerakkoord is afgesproken. Mijn voorgangster Jacqueline Galant had de directie en de bonden eerst tot eind 2015 de tijd gegeven om zelf met een voorstel te komen, een deadline die ze vervolgens verlengde tot midden 2016. Van mij krijgen ze nu nog eens tot eind december dit jaar. Is er dan nog geen akkoord, dan grijp ik in en neem ik zelf een wettelijk initiatief om de minimumdienst door te drukken. De directie en de bonden zullen uiteindelijk bijna 2,5 jaar tijd gekregen hebben."

Vier opties
Volgens Bellot liggen er sinds juni vier becijferde scenario's op tafel. "Dat ze er een kiezen. Of ik zelf een voorkeur heb? Totaal niet. En ik heb evenmin een kant en klaar wetsvoorstel in de pijplijn zitten. Maar ik kan u verzekeren dat ik geen moment zal twijfelen om te doen wat nodig is."

De voorstellen variëren van een absoluut minimumaanbod beperkt tot de grote assen in de spits, tot een aanbod dat ruim een derde van de treinen doet rijden. In het minimumscenario zouden 100.000 reizigers (of een kwart van het aantal op normale werkdagen) met de trein van en naar huis kunnen gaan, terwijl het in het meest uitgebreide scenario zou gaan om ongeveer 54 procent (of 216.000 reizigers).

Om zo'n treinaanbod te kunnen verzorgen, is naargelang de scenario's 20 tot 40 procent van het NMBS-personeel vereist, of 1.058 tot 2.214 mensen. Daarnaast moet 13 tot 21 procent van de Infrabel-werknemers aan het werk zijn, of 673 tot 1.133 mensen.

Bij de voorstelling in het parlement werd ook duidelijk dat er steeds minstens 72 uur nodig zal zijn om de minimale dienstverlening te kunnen uitrollen.

Geen commentaar

"Wij geven hierover geen commentaar zolang de gesprekken bezig zijn." Zo luidt de korte reactie van HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel die ook de onderhandelingen voert met de vakbonden over een minimale dienstverlening bij het spoor.

De spoorbonden zijn allerminst voorstander van een systeem van minimale dienstverlening.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234