Dinsdag 29/11/2022

Bellen blazen als statement, ha ha

Victoria gaat met 'Lifestyle' stijlvol de dieperik in

Er zijn amper twee momenten het onthouden waard uit Lifestyle, de nieuwe theaterproductie van Victoria. Het eerste is een scène met actrice Tamar Van den Dop en met een hoog Absolutely Fabulous-gehalte; het tweede is een puur visuele ervaring, die weliswaar staat of valt met je plaats als toeschouwer in de zaal.

Dan gaat het over het einde van de voorstelling, wanneer er grote video-stills de wanden van de schouwburg bestrijken. Vanop mijn stoel in de Gentse Minardschouwburg - in het midden van de achterste en dus hoogste rij - gaf dat een prachtig panorama in kleur, met acteur Ben Benaouisse die het publiek frontaal bedreigt met een revolver. Dat gebeurt trouwens in spiegelbeeld, want op de bühne is een enorme spiegelwand geplaatst die alle videoprojecties van op de achterste zaalmuur weerkaatst, zodat je niet voortdurend achterom moet zitten kijken. Bent u nog mee?

Even terug naar het begin. Theaterregisseur Paul Carpentier wou al langer iets over lifestyle maken, niet zozeer vanuit zijn fascinatie voor het modewereldje dan wel voor de dynamiek achter dit begrip dat volgens hem zo stilaan "ons wereldbeeld aan het worden is". Carpentier: "Het tijdsbeeld is een mix van overtuigingen, meningen, looks, mogelijkheden, stijlen en religies waarvan wij ons shoppend, consumerend en zappend bedienen. (...) Omdat echter alles kan, verliest het individu zijn identiteit. Lifestyle is niet langer zo onschuldig."

Die vermeende onschuld doorprikken lijkt inderdaad een mooie uitdaging. Niet zonder valkuilen evenwel, want het theater is - als eeuwenoude vrijplaats voor sociaal commentaar - zélf bijzonder vluchtig, energiek en geposeerd. Voorbeelden daarvan zijn legio, het heeft dan ook niks met theaterkwaliteit te maken. Dat gezegd zijnde kan je als theatermaker maar beter overtuigen, wil je de onschuld of het verdwijnen ervan aan de kaak stellen. Of is het Carpentier alleen maar om een snelle illustratie te doen?

Je zou het haast denken. Lifestyle is immers een saaie, holle en pijnlijk vervelende flirt met de werkelijkheid geworden, waarbij het theater niet eens als schaduw van een maatschappelijk fenomeen kan doorgaan, laat staan dat het commentaar daarop geeft of een vermeende onschuld doorprikt. De voorstelling is daarentegen een even hopeloze contradictie als een bergje water of een blokje lucht: je voelt wel de ambitie van de bedenker, maar het resultaat is nada, noppes, nikske. Een onuitgevoerd idee als ouderwetse werkelijkheid, géén reality.

Afgaand op de bijzondere affiche - we leren het ooit wel af - beloofde Lifestyle een parodie te worden op het verval dat doorgaans gepaard gaat met decadentie. Je ziet acteurs François Beukelaers en Ianka Fleerackers languit op een sofa met in hun buurt een lijntje coke, een schoothondje, een pelsje en de onvermijdelijke sigaret. Attributen die samen het cliché van wufte decadentie versterken, maar dat is dan weer het voordeel van een cliché: het is altijd ergens op gebaseerd.

Wat blijkt? Lifestyle is niet op de eigen affiche gebaseerd, bevat dialogen die evenveel spanning veroorzaken als een theezakje in een lege kop en toont allerminst waar de acteurs toe in staat zijn. Met uitzondering van Sonya Vergeynst lieten alle acteurs elders al zien iets in hun mars te hebben - in Lifestyle staan ze zich echter te vervelen in ronduit lelijke kostuums (niet hip lelijk, niet interessant lelijk, gewoon lelijk) op een gratuite beat. Is dit de pose die De Pose zal onderuithalen? Drijft Lifestyle misschien op seks, volgens Carpentier "de oorsprong van alles, absoluut noodzakelijk"? Ik hoopte het van ganser harte, maar moest het stellen met de twee momenten waarvan eerder sprake. Actrice Tamar Van den Dop slaagt er namelijk in iets moois te doen tegen de spiegelwand: een half grienende monoloog over het mislukken van een relatie, terwijl haar keukenhandschoenen vuile vegen achterlaten op de spiegelwand. Het was over the top maar het deed ook een beetje pijn, een verademing te midden van onzinnige vluchtigheid. (SH)

Vanavond om 20 uur in de Minardschouwburg, Walpoortstraat, Gent. Reserveren op tel. 09/267.28.28. Daarna op tournee.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234