Maandag 23/09/2019

Filminterview

"Belle is geen typische Disney-prinses"

Emma Watson als Belle and Dan Stevens als het Beest in 'Beauty and the Beast', een remake van de Disney-klassieker. Beeld UNIT

In Beauty and the Beast, de remake, kruipen Emma Watson en Dan Stevens met verve in de huid van de overbekende Disney-personages. En zingen en dansen ze voor het eerst in een grote productie. 'Godzijdank mochten we dit samen doen.'

Drie jaar geleden weigerde Emma Watson nog de rol van Assepoester. De Britse actrice/feministe/VN-ambassadrice, vooral bekend als Hermelien uit de Harry Potter-films, kon zich niet vinden in het rolmodel dat ze zo zou uitdragen. Tegen Beauty and the Beast zei ze niet nee. Heeft ze getwijfeld? 

Emma Watson: “Belle is een heel andere prinses dan de Disney-prinsessen die haar zijn voorafgegaan.”

Dan Stevens: "(fluistert) Eigenlijk is Belle geen prinses.”

Watson: “Het personage werd destijds gecreëerd door een vrouw. Het was losjes gebaseerd op de actrice Katharine Hepburn. En ik heb me altijd erg verbonden gevoeld met haar. Beauty and the Beast is letterlijk de fantasie van mijn jeugd, ik heb de videoband kapotgespeeld. Belle was mijn heldin als kind, net als Hermelien uit Harry Potter dat voor me was als tiener. Het is onwezenlijk dat ik hen allebei heb mogen spelen. Voor mij zijn ze spiritueel aan elkaar gelinkt.”

Heb je de rol van Belle nog meer in de feministische richting geduwd?

Watson: “Volgens mij zat er op dat vlak al veel in de tekenfilm. Daar heb ik op voortgebouwd. We creëerden een concreter achtergrondverhaal, want er werd niet goed uitgelegd waarom Belle er in het dorp niet echt bij hoorde. Ze zat altijd met haar neus in boeken, en dat was het dan. Wij tonen waarom ze tegen de stroom in gaat, waarom ze té progressief was voor haar tijd en zichzelf daardoor ontzettend onpopulair maakte.

“Ik wou tonen waar ze mee worstelde, welk systeem ze omver wou duwen. We hebben van Belle een uitvinder gemaakt, net als haar vader Maurice. Daarom is mijn favoriete scène die waar ze een jonger meisje leert lezen. Iets wat de dorpelingen compleet onbegrijpelijk vinden.”

Emma Watson en Dan Stevens. Beeld rv Art Streiber

Haar naam staat voor schoonheid. Geeft dat geen verkeerd signaal?

Stevens: “Small zou een slechtere naam zijn.”

Watson: “Ik denk niet dat Belle zich bewust is van haar schoonheid. In het verhaal gaat het om het contrast. Ze wordt verliefd op iemand die in het geheel niet diezelfde eigenschap heeft.”

Belle kreeg meer achtergrond, maar wat met Beest?

Stevens: “We hebben lang nagedacht over de vraag waarom Beest die vreselijke jongeman is geworden. Eigenlijk was hij een peuter die nooit is opgegroeid. Wie kinderen heeft, zal dat herkennen: de woedeaanvallen van peuters zijn soms beestachtig. Dat is diepgeworteld, haast dierlijk gedrag, totaal irrationeel. Door goede opvoeding kunnen we het gedrag wat bijsturen, maar bij sommige volwassenen is dat duidelijk niet gelukt. Kijk maar naar bepaalde regeringsleiders, die zich gedragen als man-babies.”

Watson: “Dan heeft het Beest wel een droog gevoel voor humor gegeven, waardoor zijn personage meer persoonlijkheid heeft gekregen.”

Stevens: “Het Beest was al grappig, maar dat lag vooral aan de cartooneske expressie in de tekenfilm. Niet makkelijk om dat te vertalen naar live action, maar ik vond het belangrijk om die humoristische kant te behouden. Beest mocht geen puur kwaadaardig karakter zijn. Het Beest is ook lief, grappig en speels.”

Kortom, de kijker moet begrijpen waarom Belle voor Beest valt?

Watson: “Klopt. In het begin worstelde ik daar wat mee, ik begon zelfs te lezen over het zogenaamde stockholmsyndroom. Maar Belle is anders, ze toont de kenmerken niet. Ze is geen gevangene die de eigenschappen van haar gijzelnemer overneemt en zo op een gekke manier verliefd wordt. Ze blijft constant met Beest van mening verschillen, zij verandert hem. Het is geen liefde op het eerste gezicht, ze worden verliefd door elkaar te leren kennen.”

Stevens: “We hebben ook gezocht naar een aannemelijke, gemeenschappelijke interesse. Iets wat hen kon binden. Belle heeft in haar leven nog maar weinig mensen ontmoet die zo veel om boeken geven. Met Gaston (de man die naar Belles hand dingt, red.) kan ze niet praten over Shakespeare, maar met deze versie van het Beest wél.”

Jullie hebben beiden geen musicalachtergrond. Hoe moeilijk was het om voor de film te moeten zingen en dansen?

Watson: “Ik was vooral nerveus om te zingen. Want dit is een van de meest geliefde musicals ooit, dat wou ik natuurlijk niet verpesten. In mijn dromen was ik Florence Foster Jenkins, de bekende sopraan met haar gebrek aan zangtalent. De eerste weken op de set liep ik rond met de schrik dat ik ook zo slecht was, maar dat niemand er iets over durfde te zeggen. Uiteindelijk stuurde mijn schoonzus me dat liedje uit The Sound of Music: ‘I Have Confidence in Me’. Dat werd mijn motto. Want als ik zelf al niet in mezelf kon geloven, wie zou het dan wel doen?”

Stevens: “Ik haalde mijn vertrouwen uit Emma Watson. Dit was voor ons allebei de eerste keer om te zingen en te dansen in een grote film. Godzijdank hebben we het samen mogen doen. Natuurlijk waren we omringd door professionals, maar voor ons als duo was het belangrijk om op gelijke voet te staan. Sinds de opnames dans ik trouwens veel vaker. Volgens mij heeft Emma iets in me wakker gemaakt.”

Is er iets wat jullie als Belle of Beest nog hadden willen doen, dat niet in de film zit?

Stevens: “Ik had het Beest graag zien plassen op de trappen van zijn kasteel. Maar helaas, dat mocht niet.”

In 'Beauty and the Beast' introduceert Disney voor het eerst een homopersonage in een grote familiefilm. Lees er meer over in 'Waarom de remake van 'Beauty and the Beast' geen jaar te laat komt'. 

De volledige recensie van de film leest u hier: 'Beauty and the Beast' doet wat een goede Disney-film hoort te doen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234