Dinsdag 19/01/2021

Filmrecensie

'Belle': Het betere werk

Belle (links) en haar nichtje Beth.Beeld rv

Titelpersonage Belle, uitstekend vertolkt door de Engelse actrice Gugu Mbatha-Raw, is de dochter van een zwarte slavin en een Britse marine-officier. Wanneer haar adelijke vader haar officieel erkent, komt ze in de tweede helft van de 18de eeuw terecht in een aristocratisch milieu.

Omdat haar vader haar toekomst wil verzekeren (en hij zelf meestal over de wereldzeeën zeilt), groeit Dido Elizabeth Belle samen met een ander nichtje op bij haar imponerende grootoom Lord Mansfield (sterke rol van Tom Wilkinson). Hij is als Chief Justice volop bezig met een bijzonder belangrijke rechtszaak, namelijk een verzekeringsdispuut in verband met een lading dode slaven.

Nog maar eens een Britse historische kostuumfilm. Mét een romantisch einde. En nog maar eens een verhaal over slavernij. Tja, het is een manier als een andere om Belle snel opzij te schuiven als voorspelbaar en déjà vu. Dat zou echter een vreselijke blunder zijn, want Belle is écht wel het betere werk. En een dergelijk verhaal werd nooit eerder verteld.

Aan de basis van Belle ligt zowaar een schilderij uit 1779, dat jaren geleden de aandacht trok van filmproducent Damian Jones bij een bezoek aan Kenwood House, een majestueus landgoed in Hampstead Heath in het noorden van Londen. Wat het schilderij, een dubbelportret van Dido Elizabeth Belle en Lady Elizabeth Murray, zo opmerkelijk maakt, is dat beide jonge vrouwen, de ene blank, de andere zwart, op voet van gelijkheid werden afgebeeld.

Dat moest in dat verre verleden du jamais vu geweest zijn. De interesse van producent Jones was meteen gewekt. Hij zou het filmproject uiteindelijk toevertrouwen aan Amma Asante, één van de weinige zwarte vrouwelijke regisseurs in Engeland.

Het resultaat is een prachtige periodefilm, met ijzersterke, verfijnde maar ook grappige dialogen - "Verliefdheid? Dat veroorzaakt alleen maar armoede of een gebroken hart" - en vol pittige details over etiquette, erfrecht en matrimoniale ambities. Het is daarnaast ook nog een boeiende en interessante juridische thriller, ook al werd de historische waarheid om dramatische redenen hier en daar een beetje geweld aangedaan.

Belle blijft een voortreffelijk en geraffineerd epoquedrama over 'goede' manieren en savoir-vivre, over raciale vooroordelen en klassenbewustzijn. De film zelf getuigt in ieder geval van grote klasse.

Regie: Amma Asante
Met: Gugu Mbatha-Raw, Tom Wilkinson, Miranda Richardson, Emily Watson
Duur: 104 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234