Dinsdag 18/06/2019

Wielrennen

Belgische wielerteams snakken naar geld, geld, geld

► Remco Evenepoel naar QuickStep. Beeld Photo News

Aan jobs, jobs, jobs geen gebrek in het Belgische WorldTour- en procontinentale peloton, zo leert een doorlichting van de transfermarkt. Veel luider en dwingender klinkt de roep om extra sponsoring.

Hoe zal het team volgend jaar heten? Gooit Patrick Lefevere het met 'The Wolfpack' over een alternatieve boeg? Of slaat hij een nieuwe vis aan de haak, ter vervanging van QuickStep Floors, dat weliswaar nog drie jaar aan boord blijft maar dan in een tweede rol. De drang naar vers sponsorgeld is een algemeen Belgisch fenomeen - bijzonder jammer, vindt Lefevere dat - maar manifesteert zich niet het minst bij een van de machtigste wielerploegen ter wereld.

"Ik kan geen geld besteden dat ik niet heb", klinkt het. "Op dit moment hebben we geen overschot. Schachmann krijgt eerstdaags een nieuw voorstel, de verlenging van Capecchi hangt af van extra financiële slagkracht. En Vakoc (die eind januari op stage in Zuid-Afrika werd aangereden door een vrachtwagen met een meervoudige ruggenwervelbreuk tot gevolg, JDK) is een speciaal geval. Een bepaald reglement schroeft het loon van een renner, die door ziekte of blessure langdurig out is, na drie maanden terug tot 50 procent en na zes maanden tot 0 procent. Sorry, dat krijg ik niet over mijn hart. Ik heb het destijds ook niet toegepast bij Tom Boonen. Vakoc heeft een mooi salaris bij ons, daar wil ik niet aan raken. Op voorwaarde dat hij opnieuw niveau kan halen."

Enige nieuwkomer voorlopig bij QuickStep is toptalent Remco Evenepoel. Niki Terpstra is de belangrijkste vertrekker.

Alle nieuwkomers en lopende/verlengde contracten inbegrepen, telt de Lotto-Soudal-ploeg voor 2019 op dit moment 22 renners. De transferdossiers van Hansen, Maes en Shaw 'hangen' nog. "De kans dat ze alle drie blijven, is eerder klein. De kans dat Maes bijtekent dan weer zeer reëel", verduidelijkt CEO Paul De Geyter.

Lees hieronder verder.

Caleb Ewan gaat naar Lotto-Soudal. Beeld Photo News

"Op Belgisch vlak zitten we meer dan goed, met Europees kampioen tijdrijden Campenaerts en kopmannen Wellens, Benoot en Keukeleire, die uitstekend zijn omringd. Dat willen we nu ook doen met onze nieuwe topspurter Caleb Ewan. Hij krijgt inspraak in de samenstelling van zijn trein en brengt mogelijk nog een pion mee van Mitchelton-Scott. Het viertal nog vacante plaatsen zal dus hoofdzakelijk worden ingevuld door buitenlanders. Daarmee dienen we ook Soudal. Meer dan de Nationale Loterij, dat over de landsgrenzen heen geen enkel lotje verkoopt en dus vooral de nadruk wil leggen op de Belgische markt, is onze cosponsor een wereldbedrijf. Voor hen speelt het internationale karakter van de ploeg wel een rol."

Budgettair (ongeveer 15 miljoen euro) wil Lotto-Soudal zeker niet inbinden. "Ook wij zijn op zoek naar bijkomende sponsoring. De gesprekken met mogelijke kandidaten lopen", stelt De Geyter.

Crossers als kopman

Op het procontinentale niveau speurt ploegleider Hilaire Van der Schueren van Wanty-Groupe Gobert de markt af naar eventuele (Belgische) versterking. "Bedoeling is om aan ongeveer 21 renners te komen. Ik ben wel intensief op zoek naar sponsors omdat we financieel een flinke stap vooruit willen zetten. Correctie: moeten zetten."

Bij Veranda's Willems-Crelan blijft boegbeeld Wout van Aert in principe nog één seizoen. Hij verhuist in 2020 naar Jumbo. Corendon-Circus is under construction. Mathieu van der Poel verbindt zich tot eind 2023 aan het team. "Het is niet de ambitie om in 2019 al een kanjer van een ploeg op poten te zetten", stelt bezieler Christoph Roodhooft. "We doen het op onze manier, door in eerste instantie Van der Poel de koersen te laten rijden die hij wíl rijden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden