Maandag 30/11/2020

Belgische tenor Guy de Mey en Vlaamse opera debuteren in de Scala in Milaan

De Mey: 'Het zal niet bij deze ene productie blijven. Ik ben al gevraagd voor een opera van Strauss. Daar ben ik nog het meest fier op'

'Men riep 'bravo' en zei 'uno spettacolo bellissimo''

Dinsdagavond is de Vlaamse Operaproductie Kát'a Kabanová in première gegaan in La Scala in Milaan. Daarmee maakte niet alleen de Vlaamse Opera zijn debuut in het beroemdste operahuis ter wereld, ook Guy De Mey stond voor het eerst in zijn carrière op de plek waar eens Maria Callas stond. 'Ik ben vijftig, sta dit jaar dertig jaar op de planken en heb zopas in La Scala gedebuteerd. Dit is een mijlpaal in mijn carrière. 2006 wordt een jaar om nooit te vergeten', reageert de Sint-Niklase tenor geëmotioneerd.

Brussel

Eigen berichtgeving

Ward Daenen

De Vlaamse opera creëerde Kát'a Kabanová van de Tsjechische componist Leos Janácek twee jaar geleden. De productie, in een regie van Robert Carsen, werd enthousiast onthaald in binnen- en buitenland. Vorig jaar kocht het Teatro alla Scala de productie in. Eergisterenavond ging ze in première. "Het was spannend", vertelt De Mey aan de telefoon vanuit Italië. "Want Kát'a Kabanová was nooit eerder uitgevoerd in La Scala. De mensen hier kregen in het verleden vooral Verdi of Puccini voorgeschoteld, Janácek stond tot voor kort nooit op het menu. Tijdens de opvoering was het publiek muisstil. Je kon een speld horen vallen. We wisten niet wat dat betekende. Bleef het publiek afstandelijk, of volgde het geboeid? Bij het uitsterven kenden we het antwoord. Men begon luid bravo te roepen en te scanderen. We kregen een staande ovatie die minuten duurde. 'Uno spettacolo bellissimo', zei men achteraf. Het was een fantastische ervaring."

Bovendien een mijlpaal in zijn carrière, zegt de zanger die nochtans al een indrukwekkende carrière achter de rug heeft. "Ik ben in 1976 begonnen als een zangertje van twintig. Ik had een heel lichte stem die paste bij barok, maar door de jaren is mijn stem steeds sterker geworden. De voorbije tien jaar ben ik almaar actiever geworden in de operawereld. En zie: nu sta ik in La Scala. Behalve José Van Dam zijn er maar weinig Belgen die dat kunnen zeggen." Bovendien zal het niet bij deze ene productie blijven: "Men heeft mij hier gevraagd voor een Ariadne auf Naxos van Richard Strauss. Daar ben ik nog het meest fier op."

De Mey zingt in de opera, die het verhaal vertelt van een Russische vrouw en een onmogelijke liefde, de rol van Kát'a's echtgenoot Tichon. "Die rol ligt mij na aan het hart. Ik ben trouwens de enige die is overgebleven van de originele cast die in de Vlaamse opera aantrad. Carsen wilde mij er graag bijhebben. Ik heb me wel nog moeten bewijzen tegenover John Eliot Gardiner, die nu dirigent is van La Scala. Maar nadat hij mij gehoord had, was hij overtuigd."

De productie was een technisch huzarenstukje: de volledige scène werd onder water gezet. Is er nooit iemand naast de vlotten getrapt? "Tijdens de repetities is er vaak gevloekt", lacht De Mey. "De eerste weken liepen we met laarzen rond. Maar voor de voorstelling moesten we gewone schoenen aan. Voor de mannen was dat geen probleem, maar de vrouwen moesten op naaldhakken over de paden stappen. En dat, kan ik u verzekeren, is niet eenvoudig", aldus nog Guy De Mey.

Kát'a Kabanová , nog op 9, 11, 14, 17, 19, 22 en 24 maart in Teatro alla Scala, Milaan, www.teatroallascala.org

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234