Maandag 22/07/2019

Belgische tak BASE lijkt immuun voor Nederlandse malaise

Bij KPN Group Belgium, de Belgische tak van telecombedrijf KPN, is van een malaise nog geen sprake. De groep boven BASE zag de omzet in het derde kwartaal met 3,1 procent stijgen tot 198 miljoen.

De omzetklim is te danken aan de hogere consumptie van mobiele data. In tegenstelling tot Nederland is de concurrentie van sms-diensten als WhatsApp of van de internettelefoniedienst Skype erg beperkt. Woordvoerder Bart Vandesompele: "We hebben erg vroeg bundels in de markt gezet waarbij honderden, soms wel duizenden sms'jes waren inbegrepen." In tegenstelling tot Nederland moesten de abonnees niet vrezen voor een hoge rekening als ze veel sms'jes versturen. De verleiding om op zoek te gaan naar alternatieven is dan ook kleiner. Ook Mobistar merkt nauwelijks een impact.

BASE telt 3,17 miljoen actieve klanten. In een jaar tijd kwamen er 131.000 bij. Ongeveer een kwart van die klanten zit bij virtuele operatoren. Dat zijn bedrijven die het netwerk van KPN Belgium gebruiken. Bekende klanten zijn Mobile Viking en Jim Mobile.

De Belgische dochter zit rond de tafel met Telenet en Voo. Beide kabelbedrijven kochten samen een gsm-licentie. Ze willen echter geen eigen gsm-netwerk uitbouwen, wel dat van BASE of concurrent Mobistar gebruiken. BASE zou op zijn beurt kunnen profiteren van het openstellen van de kabel om een volwaardig triple play-aanbod (internet, telefonie en tv) op de markt te zetten. Volgens Vandesompele "vorderen de gesprekken in een traag tempo".

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden