Maandag 06/04/2020

Arbeidsmarkt

Belgische studenten willen vooral bij Google werken

Google blijft tot de verbeelding spreken als werkgeverBeeld AFP

Als de studenten konden kiezen, zouden ze na hun diploma het liefst bij Google aan de slag gaan. Dat blijkt uit een onderzoek bij meer dan 8.000 Belgische bachelor- en masterstudenten.

Ondanks de toegenomen aandacht voor privacy, blijkt de aantrekkingskracht van Google bij alle studenten sterk te zijn: het internetbedrijf staat zowel bij de ingenieursrichtingen als bij de meer economische en commerciële richtingen bovenaan.

Dat Google op de eerste plaats staat, is weinig verrassend. De voorbije twee jaar stond het bedrijf ook al op het hoogste schavot in het onderzoek van Universum, een bureau dat gespecialiseerd is in de merkkracht van werkgevers.

De top vijf bij de businessstudenten oogt stabiel, met L'Oréal Group en Coca-Cola als geprefereerde werkgevers na Google. Voorts rukken in de ranglijst advies- en auditkantoren op, zoals McKinsey & Company, The Boston Consulting Group maar ook PwC en KPMG. Mogelijk een gevolg van een doorgedreven rekruteringsbeleid van die kantoren die tot op de campussen met aantrekkelijke voorwaarden komen aanzetten.

Bij de ingenieursstudenten komt na Google het technologiebedrijf Microsoft op de tweede plaats terwijl BMW de top drie afsluit. Oprukkende bedrijven in die ranglijst zijn twee grote spelers uit de luchtvaartindustrie: ESA staat op de vierde plaats, terwijl Airbus op zes staat.

Universum vroeg de studenten ook wat ze belangrijk vinden in de keuze van een werkgever. Economiestudenten zijn op zoek naar werkgevers die hen een mooie referentie op hun cv aanbieden en hun carrière een boost zullen geven. Ingenieursstudenten willen een uitdagend werk en een mooie werkomgeving. Maar ze zoeken steeds meer naar leiderschapskansen. Opvallend bij beide groepen is een toegenomen interesse in het financiële aspect.

Beeld DM
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234