Zondag 29/11/2020

Arbeidsmarkt

Belgische studenten willen het liefst voor Google werken

Beeld AFP

Belgische studenten willen als ze afgestudeerd zijn het liefst bij Google aan de slag. Dat blijkt uit een onderzoek bij zo’n 13.000 masterstudenten uit business-, ingenieurs- en IT-richtingen.

Google is niet alleen een van de sterkste merken ter wereld, het is ook de voorkeurswerkgever van het gros van de Belgische studenten die mikken op een carrière als ingenieur, IT’er of in de zakenwereld. Dat blijkt uit een nieuwe editie van een jaarlijks terugkerend onderzoek van Universum, een bureau dat gespecialiseerd is in de merkkracht van werkgevers. Deze keer bevroeg het ruim 13.000 Belgische studenten uit de eerder genoemde sectoren.

Bij zowel studenten in een commerciële richting als toekomstige ingenieurs en IT’ers staat Google met stip op één. Het monsterbedrijf blijft daarmee de voorkeurswerkgever voor de meeste studenten, want stond ook de voorbije jaren bovenaan op alle lijstjes. 

Voor de studenten uit een zakelijke richting wordt de top drie vervolledigd door L’Oréal Group en Coca-Cola European Partners. Een opvallende stijger is het Engels-Duitse toerismeconcern TUI. Dat bekleedt dit jaar de twaalfde plaats op de lijst, terwijl het vorig jaar niet werd genoemd. 

Bij toekomstige ingenieurs en IT’ers staat Microsoft op twee, terwijl BMW Group het podium vervolledigt.

Drijfveren

Universum polste ook naar de drijfveren van de 13.000 studenten. Welke factoren beïnvloeden hun keuze het meest? In beide categorieën staat de verloning afgetekend op nummer één, gevolgd door de financiële stabiliteit van het bedrijf. Pas daarna komen aandacht voor innovatie, de mogelijke impact op de verdere loopbaan en de maatschappelijke visie van het bedrijf in kwestie. 

Ethische argumenten lijken niet zwaar door te wegen in de voorkeuren. “De studenten lijken sociaal en ecologisch geëngageerd”, stelt het Universum-rapport. “Maar dat heeft niet meteen een impact op de voorkeuren van potentiële werkgevers.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234