Donderdag 13/05/2021

Belgische steden schrikken van levensechte uitgave

Sint-Truiden staat voor het eerst op het bord. Schepen van Middenstand Miel Londoz: 'Ik sta te popelen om onze winkeliers het goede nieuws te vertellen'Mechelse schepen Ludwig Neefs: 'De werkzaamheden zijn achter de rug. Het volk zal terugkeren. Dan krijgen we misschien weer een hoger plaatsje'

Speelgoedfabrikant Hasbro ging voor de nieuwe editie te rade bij vastgoedkantoor Stadim. Toch moet je de bedragen die op de straten werden geplakt niet te letterlijk nemen, nuanceert Philippe Janssens van Stadim. "Als we echt een waarheidsgetrouw beeld hadden gecreëerd, zouden de Waalse steden er bijna niet aan te pas komen", zegt de makelaar. "De prijzen zijn uit de lucht gegrepen. En de verhouding tussen de goedkoopste en duurste straten klopt al helemaal niet. Je moet het spel namelijk nog altijd onder dezelfde voorwaarden kunnen spelen."

Het echte Monopoly van het Belgische vastgoed

Monopoly wordt zeventig jaar en gaat mee met zijn tijd. In de tweede Belgische editie van het gezelschapsspel, die woensdag in de winkel ligt, maken de stations plaats voor luchthavens en worden de water- en elektriciteitsmaatschappijen vervangen door internet- en telecombedrijven. De Meir en de Nieuwstraat blijven de duurste winkelstraten van het land, alle andere veranderen van kleur of vallen van het spelbord. Reden tot gejuich of ontgoocheling bij de betrokken burgemeesters.

Brussel

Eigen berichtgeving

Vanessa Debruyne / Freek Smets

De 'hier-en-nu-editie' van Monopoly ziet er compleet anders uit. De Belgische franken werden eindelijk vervangen door euro's. Straks is het geklungel met Monopoly-geld zelfs helemaal van de baan, want fabrikant Hasbro stopt over enkele maanden een bankautomaatje bij de verjaardagseditie. Iedereen krijgt een bankkaart. Alleen de pincode wordt niet gevraagd.

De inflatie is enorm. Passeer je langs start, dan verdien je 2 miljoen euro. De Brusselse Nieuwstraat, nog altijd de duurste van het spelbord en dus als laatste vakje in de stratenrij, kost niet langer 8.000 frank maar wel 4 miljoen euro.

Hasbro nam voor de nieuwe editie het vastgoedkantoor Stadim onder de arm (zie kader). Want de winkels in Antwerpen, Leuven en Luik zijn verhuisd en in Dinant en Spa zijn geen belangrijke winkelstraten meer. Kortrijk boert ook achteruit, terwijl Brugge en Gent steeds meer volk aantrekken. Het klassement werd met deze tweede editie door elkaar geschud. De goedkoopste locaties bevinden zich nog altijd in het begin van het bord, net na het vakje start. Maar hun namen zijn wel veranderd. Dinant is van de kaart geveegd en moest plaatsmaken voor Waver. De Leuvense buurman werd acht plaatsen gepromoveerd. Maar het winkelpubliek heeft zich wel verplaatst van de Diestsestraat naar de Bondgenotenlaan.

"In de Bondgenotenlaan hebben zich grote kledingketens als Zara en H&M gevestigd omdat ze de dure prijzen in de Diestsestraat wilden ontvluchten. De Fnac is gevolgd. En zo zijn ook daar de prijzen nu toegenomen", zegt centrummanager Michel Warlop van de stad Leuven.

De stad Aalst prijkt voor het eerst in haar geschiedenis op de Belgische editie van het Monopoly-spel. Samen met de Rue du Commerce in Dinant vormt de Nieuwstraat in Aalst nu het goedkoopste duo dat voor 600.000 euro per stuk van de hand wordt gedaan. Een pak meer dan de 1.000 frank waarmee je die kaartjes vroeger kon kopen. De burgemeester van Aalst, Anny De Maght, is erg tevreden met de nederige bordplaats. "Een jaar of vijftien geleden hebben we een aantal winkelstraten verkeersluw of helemaal autovrij gemaakt. Dat heeft het centrum veel deugd gedaan", zegt De Maght. Ook Sint-Truiden is er voor het eerst bij. "Ik sta te popelen om onze winkeliers het goede nieuws te vertellen", zegt de schepen van Middenstand Miel Londoz. "De plaats op het Monopoly-bord zal hen een hart onder de riem steken."

In steden als Mechelen en Kortrijk is er minder reden tot gejuich. Hun belangrijke winkelstraten moeten terrein inleveren. "Ons centrum heeft vooral geleden onder de grote werken die werden uitgevoerd. We hebben vijf ondergrondse parkeergarages aangelegd, wat toch bijna vier jaar voor verkeershinder zorgde. Maar de werken zijn nu achter de rug. Het volk zal terugkeren. En dan krijgen we misschien weer een hoger plaatsje op het Monopoly-bord", zegt de Mechelse schepen van Economie Ludwig Neefs.

De stad Antwerpen behoudt met de Meir de eeuwige tweede plaats naast de Nieuwstraat. Maar iets vroeger in de rij werd de Groenplaats vervangen door de Huidevettersstraat. "Het verbaast me niets", zegt Ludo Van Campenhout, de Antwerpse schepen van Economie en Middenstand. "De hele buurt wordt nu zelfs al de Gouden As genoemd. De groei drijft vooral op de modezaken van bekende ontwerpers."

Het is niet de eerste keer dat Monopoly in een nieuw jasje wordt gestopt. Eerder werden een juniorversie, reis-Monopoly, een elektronische en een Star Wars-variant op de markt gebracht. De huisstijl van het spelbord wordt streng bewaakt. Op de taal na ziet elk van de tachtig nationale versies er hetzelfde uit. De gevangenis moet bijvoorbeeld altijd drie tralies hebben.

"De vernieuwing die we nu doorvoeren zal ook maar enkele maanden meegaan. We doen het gewoon om de verjaardag van het spel te vieren", zegt Kris De Keyser van Hasbro. "De mensen zijn zo vertrouwd met het oude spelbord, de icoontjes zijn zo bekend dat het stom zou zijn om die voor altijd te laten verdwijnen. De nostalgie die Monopoly uitstraalt, mag niet verloren gaan."

Hoewel het spel dus al zeventig jaar bestaat, hebben de Belgen tot eind jaren vijftig moeten wachten op hun eigen versie. Nog eens tien jaar later kwam daar een Vlaamse editie bij. De Waalse winkelstraten ruimden daarin plaats voor steden als Tienen, Turnhout en Aalst. Maar die versie werd ruim vijftien jaar geleden afgevoerd.

Elk jaar worden er in ons land nog gemiddeld 50.000 exemplaren van het spel verkocht. Hasbro hoopt dat de beperkte 'hier-en-nu-editie' een stimulans zal geven aan de verkoop. Om een goede indruk te maken en de kritiek te omzeilen dat Monopoly een spel is dat kapitalisme en puur winstbejag aanmoedigt, doneert Hasbro 2 euro per verkochte verjaardagseditie van 120 euro aan organisaties die zieke kinderen helpen in België.

Het spel

De spelers hebben voortaan een veel grotere portefeuille op zak. De kleinste biljetten hebben al een waarde van 10.000 euro. Op de meest begeerde briefjes staat een vijf met zes nullen. Een pionnetje dat passeert langs start, verdient er meteen een lap van 2 miljoen euro bij.

Maar straks is het geklungel met Monopoly-geld zelfs helemaal van de baan. Want fabrikant Hasbro stopt over enkele maanden voor het eerst een elektronisch bankautomaatje bij de verjaardagseditie. Iedereen krijgt een bankkaart met een startkapitaal van 15 miljoen euro op. Het automaatje kan zowel aan de bank als aan de andere spelers de vereiste bedragen overschrijven. Alleen de pincode wordt niet gevraagd.

Bijna niets van het oude Monopoly-bord blijft overeind. Het spel is over de hele lijn realistischer en herkenbaarder geworden. Op de respectieve vakjes staan waarheidsgetrouwe foto's van de winkelstraten. Ook de pionnetjes werden aangepast. Bolhoedjes en oldtimers zijn niet meer van deze tijd, mobiele telefoons en skateboards des te meer. Speciaal voor het Belgische publiek werd er ook een klein Manneken Pis tot pion gedoopt.

De hedendaagse Monopoly-speler neemt niet langer de trein maar het vliegtuig. De oude stations ter waarde van 4.000 frank werden vervangen door luchthavens, waaraan een prijskaartje van 2 miljoen euro hangt. De water- en elektriciteitsmaatschappijen hebben plaats moeten maken voor telecom en internet. En uit de boodschappen op de kanskaartjes blijkt dat Monopoly ook oog heeft gekregen voor de huidige vrijetijdsbestedingen (zie kaders).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234