Zondag 07/03/2021

Belgische rock gaat goedgevuld jaar tegemoet

De Belgische popmuziek heeft het de jongste jaren in kwalitatief en commercieel opzicht uitstekend gedaan. Velen zijn dan ook terecht nieuwsgierig naar wat onze muziek makende landgenoten voor ons in petto hebben in 2001. We hebben het even voor u uitgevlooid en uit onderstaand overzicht blijkt alvast dat we weer uiterst productieve tijden tegemoet gaan.

Brussel / Eigen berichtgeving

Dirk Steenhaut

Zeker niét voor dit jaar is de nieuwe cd van dEUS. Tom Barman werkt dit jaar nog volop aan zijn eerste langspeelfilm, al heeft hij, tussen de bedrijven door, ook een nieuw zijproject met CJ Bolland en Peter Vermeersch op stapel staan. Bassist Danny Mommens treedt momenteel op met de Sex Machines en Blackie, maar heeft ook plannen voor een nieuwe cd met Vive la Fête, waar onder anderen dEUS-drummer Jules De Borgher actief bij betrokken zal zijn. De sabbatperiode van de Antwerpse gODEN duurt dus langer dan voorzien, maar vast staat wel dat de volgende plaat van de groep weer bij Island uitkomt.

Bij Warner koestert men, na de hoge verkoopcijfers van I Paint Pictures on a Wedding Dress, zeer hoge verwachtingen voor de nieuwe cd van Zita Swoon. De plaat heet Life = A Sexy Sanctuary, is aangekondigd voor 16 maart en komt gelijktijdig uit in België, Nederland en Frankrijk. Geen bekende buitenlandse producers of exotische opnameplekken dit keer: Stef Kamil Carlens en zijn gezellen blikten de cd thuis in met de hulp van studiotechnicus Karel De Backer, maar lieten enkele tracks mixen door David Bascombe, die eerder al in de weer was met Soulwax. De cd wordt op 16 februari al voorafgegaan door de single 'Hot, Hotter, Hottest', die zijn titel hopelijk helemaal waar zal maken. Novastar concentreert zich dit jaar vooral op de verovering van onze buurlanden en wil het vervolgens ook in de Verenigde Staten proberen. Mogelijk verschijnt er van Joost Zweegers en zijn maats dit jaar nog een live-cd. Met het oog daarop worden de concerten, dit weekeinde in de Brusselse AB, alvast integraal opgenomen. En ook An Pierlé, die met Mud Stories in Vlaanderen al 18.000 kopers vond, denkt hardop over een nieuwe langspeler.

EMI heeft inmiddels ex-Rock Rally-finalist Zornik aan de haak geslagen, wat in februari moet resulteren in een eerste ep. Het geluid van de heren wordt door een zegsman van het label omschreven als "zeer Brits klinkende, goed gemaakte pop", waarin echo's te onderscheiden vallen van Pulp, The Verve en Radiohead. Voorts broedt de afdeling Lokaal Talent op een nieuwe Raymond van het Groenewoud en een bloemlezing van Jan De Wilde, en heeft ze een licentieovereenkomst gesloten met Need Records, een muziekbedrijfje dat werd opgericht door twee veteranen uit de Belgische popmuziek: Jean Blaute en Dan Lacksman. Hun eerste release, aangekondigd voor dit voorjaar, wordt er een van Ultracowboy, het jongste project van Peter 'Nemo' Houben. "Een weerbarstig plaatje", zo wordt ons gezegd. "Niet meteen een hapklare brok, maar wel interessant." Waarvan akte.

BMG kanaliseert zijn binnenlandse activiteiten vooral via het door Luc Van Acker beheerde sublabel Les Enfants Terribles, dat in januari al meteen majestueus uit de hoek komt met het langverwachte debuut van Bar-8. Eveneens bijzonder beloftevol is de titelloze eersteling van de Brusselse formatie Monsoon, die vorig jaar de grote prijs van Verdur Rock in de wacht sleepte, sindsdien een opgemerkte tournee door Canada maakte en met Delphine Gardin een zangeres in huis heeft met een hoog PJ Harvey- en Patti Smith-gehalte. Het visitekaartje van de groep staat vol spannende songs waarin gitaren in de clinch gaan met een schrapende viool en werd geproducet door gitarist Pierre Vervloesem (zie ook: Worst Case Scenario van dEUS). Na één beluistering weet je het al: dit is een plaatje dat velen achterover zal doen vallen. Medio februari verschijnt ook de volgens insiders schitterende cd van Millionaire, een band met als spilfiguur de van Evil Superstars en dEUS bekende gitarist Tim Vanhamel. Iets poppier gaat het er aan toe bij Moonlake, een popgroep uit Kortrijk die via haar toetsenspeler banden heeft met Ozark Henry, naar het schijnt over een charismatische zanger beschikt en het midden houdt tussen Suede en de Simple Minds. Die Anarchistische Abendunterhaltung heeft zich ontdaan van de afkorting DAAU, verhuist van Sony Classical naar Columbia en brengt op 19 maart zijn derde langspeler uit die Life Transmission zal heten. Opvallend is dat het kwartet hier, veel meer nog dan op zijn vorige plaat, experimenteert met dub- en reggaeritmen, samples en elektronische snufjes, zonder zijn klassieke achtergrond te verloochenen. Maar de grootste verrassing is wellicht de aanwezigheid van Ya Kid K, de zangeres die ooit nog haar stem leende aan Technotronics wereldhit 'Pump Up the Jam'.

Al beloofd sinds vorig jaar, maar pas nu voltooid is Monokid, de debuut-cd van YUM. Achter dit pseudoniem verschuilen zich drummer Reinert D'Haene, die in een vorig leven het mooie weer maakte bij Ashbury Faith, en de Nederlandse Canadees Lennard Busé. De Yummies maken een vorm van elektropop die de naam heeft "alternatief maar verkoopbaar" te zijn, en waarin de elektronische klanken van de jaren tachtig worden gekoppeld aan het geluid van de 21ste eeuw. Een van de nummers van YUM was, bij wijze van voorsmaakje, al te horen op de soundtrack van de film Team Spirit , maar het grote werk volgt in maart of april. De tracks werden gemixt en geproducet door Gary Langan, een van de oprichters van Art of Noise en bekend van zijn samenwerking met onder anderen Mick Jagger, Paul McCartney, Queen en Frankie Goes to Hollywood.

Double T, vorig jaar opgeslorpt door Epic, kondigt tegen begin mei nieuw werk aan van Ozark Henry. Maar in afwachting komt spilfiguur Piet Goddaer eind februari al met zijn nevenproject Sunzoo Manley op de proppen. Als je weet wie Goddaers medeplichtigen zijn (saxofonist Frank De Ruyter en de drummer van AKA Moon), snap je meteen waarom de cd To All Our Escapes de jazzrichting uitgaat. Arid werkt op dit ogenblik naarstig aan nieuwe nummers en is op zoek naar een producer met wie zijn tweede cd, verwacht in oktober, kan worden ingeblikt. En nog deze maand worden we getrakteerd op de eerste langspeler van het trippopduo Lunascape, met ex-Hooverphonic-zangeres Kyoko Baertsoen als blikvangster.

Play It Again Sam pakt medio maart uit met de voorlopig nog titelloze eerste solo-cd van Mauro (Pawlowski), die werd opgenomen in New York onder de deskundige leiding van David 'Barkmarket' Sardy. Maar eerst wordt, in de derde week van februari, de single 'Let Me Know' op de wereld afgevuurd. Ongeveer gelijktijdig wordt Liefde van De Mens in de winkels verwacht. De groep rondom Frank Vander linden experimenteert behoedzaam verder met triphop en aanverwanten, maar komt dit keer poppier uit de hoek dan gewoonlijk. Soulwax, dat van zijn jongste cd ook in Groot-Brittannië inmiddels al 30.000 exemplaren heeft verkocht, steekt in februari nog eens het kanaal over voor een achttal concerten en begint dan aan een nieuwe langspeler die tegen het najaar klaar zou moeten zijn. Het debuut van Das Pop wordt in april of mei, met uitzondering van Engeland, in zowat heel Europa uitgebracht. Voorts gaat de groep zes weken op tournee door Nederland.

Na het Naft-avontuur pleurt Think of One de stekkers weer gezwind in het stopcontact om in september met een eigengereide maar dansbare 'pop'plaat op de proppen te komen. Gitarist Pierre Vervloesem (vroeger bij X-Legged Sally) heeft een aantal stukken van filmcomponist John Barry naar zijn eigen instrument vertaald, met de bedoeling die ergens in maart wereldkundig te maken, en ook zijn vriend en collega Peter Vermeersch laat zich de komende maanden allerminst onbetuigd. Eind januari verschijnt Bonk, de tweede cd van zijn 'superfanfare' Flat Earth Society, die ook te horen zal zijn op de soundtrack van Minous, een film van Vincent Bal, gebaseerd op een kattenverhaal van Annie M.G. Smidt. En Larf komt binnenkort eveneens uit op cd.

Bij EMI en bij Virgin wil men nog niets kwijt over de nieuwe Belgische projecten.

Rock

dEUS-leden blijven aandacht richten op eigen projecten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234