Maandag 06/04/2020

film fest gent

Belgische regisseurs onthullen hun favoriete Scorsese-scènes

Martin Scorsese.Beeld AFP

Martin Scorsese is één van de centrale figuren op het veertigste filmfestival van Gent. De Morgen vroeg aan drie Belgische regisseurs wat uit al zijn films hun favoriete scènes zijn.

Michael R. Roskam ('Rundskop', 'Animal Rescue')
"Er is de heel beroemde scène tussen Joe Pesci en Ray Liotta in 'Goodfellas', waar Ray Liotta's personage zegt: 'You're so funny.' En Joe Pesci repliceert: 'What do you mean by funny? Do I look like a fucking clown to you?' Dat is wellicht een van de meest geïmiteerde filmscènes. Ik heb ze ook vaak met vrienden op café nagespeeld. In dat opzicht is het toch wel een favoriete scène."

Felix Van Groeningen
"De scène uit Mean Streets, waar Harvey Keitel achter in de club Robert De Niro een uitbrander geeft. Dat is een scène van vier, vijf minuten, gewoon met die twee mannen. Het personage van Keitel ontfermt zich over De Niro. Hij wil hem beschermen, opleiden en terechtwijzen indien nodig. De Niro is geld verschuldigd aan iemand, maar kan niet terugbetalen. Maar Keitel doorziet hem en toch blijft De Niro proberen om zich uit zijn heikele situatie te praten."

"De verhouding tussen die twee personages wordt daar heel mooi getekend. Echt een geweldige scène. Ik heb ze tijdens audities vaak laten naspelen. Het is een scène waarin acteurs zich helemaal kunnen laten gaan. Ze moeten zich in ongelooflijke bochten wringen en je ziet meteen of ze zich kunnen positioneren tegenover de ander. "Ik heb ook ooit gelezen dat die scène grotendeels uit improvisatie ontstaan is, en dat zijn collega's na de eerste testvisies vonden dat hij ze eruit moest knippen."

Pieter Van Hees
"De scène tussen de twee broers, de 'Did you fuck my wife?'-scène uit Raging Bull. Het is onwaarschijnlijk goed hoe Scorcese de jaloezie vat in die scène. En hoe briljant hij die scène opzet. De Niro is daar al heel vet geworden. Hij denkt dat hij nog kampioen kan worden, maar eigenlijk wil hij dat zelf niet meer en vreet hij zich vol. Zijn broer moet hem bedwingen en hem voorbereiden op een nieuwe kamp. Hij heeft met het geld een tv gekocht, die kapot is en die hij constant aan de praat tracht te krijgen."

"Het enige waar hij echt mee bezig is, is de vraag wat zijn vrouw doet terwijl hij gaat trainen. Hij verdenkt er haar van dat zij hem bedriegt met iemand van de maffia. Zijn broer moet haar in de gaten houden. En als die niet meteen met antwoorden komt aanzetten, gaat hij zover in zijn waanzin en paranoia dat hij ook hem begint te verdenken. Op dat moment denk je: 'Man, wat een triestige, zieke gast'. Maar uiteindelijk blijkt dat hij gelijk heeft en dat zijn vrouw daadwerkelijk heeft geflirt met een kerel van de maffia. Hoe die scène is opgebouwd, het lijkt alsof die gasten ter plekke aan het improviseren zijn. Zo onwaarschijnlijk simpel gefilmd: shot, tegenshot. Maar briljant."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234