Maandag 21/09/2020

Belgische Operacomponisten bestaan

Italië heeft Verdi, Oostenrijk Mozart en Duitsland Wagner, maar wist u dat België behoorlijk wat verdienstelijke operacomponisten heeft gehuisvest, en dat nog steeds doet?

In het begin, na de oprichting van de Belgische staat in 1830, zijn de opera's vooral Frans geïnspireerd, meestal door de opéra comique. Albert Grisar, voornamelijk werkzaam in Parijs, toont zich de beste Belg in het genre. In datzelfde Parijs zijn nog andere landgenoten actief, zoals F.-A. Gevaert en Peter Benoit (1834-1901). Als Benoit naar Antwerpen komt, begint hij ook in het Nederlands 'zangspelen' te schrijven.

Sinds 1870 wordt de stijl diverser: de Franse traditie blijft doorwerken en onder invloed van Wagner componeren Emile Mathieu, F.M. Servais, Léon Du Bois.

Al van in de negentiende eeuw worden er opera's geschreven op Nederlandse tekst (Karel Miry schrijft voor de Gentse en Brusselse theaters). Ze kennen een grote bloei sinds de oprichting van de Vlaamse Opera in Antwerpen (1893 en sinds 1907 in het huidige gebouw), waar vooral volgelingen van Benoit actief zijn. We denken dan aan Jan Blockx' Herbergprinses en De bruid der zee, Edgar Tinels Godelieve en Paul Gilsons Prinses Zonneschijn.

Tussen de twee wereldoorlogen zijn er opera's van Albert Dupuis, Victor Vreuls, Léon Jongen, Gaston Brenta, Francis de Bourguignon, Marcel Poot, Jean Absil. In 1931 schrijft Eugène Ysaÿe, ook beroemd als violist en muziekpedagoog, een opera in het Waals dialect: Piére li houïeu (Piet de mijnwerker). Een bijzonder genre zijn de radio-opera's van Louis de Meester (De grote verzoeking van Sint-Antonius) en Raymond Chevreuille.

Heel nieuw, in 1969, is Votre Faust van Henri Pousseur en Michel Butor, een opera die niet alleen een partituur bevat vol citaten van Monteverdi tot Webern, maar daarnaast het publiek bij de actie betrekt.

Recente opera's van Belgische componisten: Gansendonk van Willem Kersters (1984) en Das Schloss van André Laporte (1986). Verder: Les liaisons dangereuses van Piet Swerts (1996), Triumph of Spirit over Matter (2000) en Achilleus (2003) van Wim Henderickx, The Women Who Walked Into Doors van Kris Defoort (2001) en Heliogabal van Peter Vermeersch (RuhrTriennale, 2003) en Oedipe sur la route van Pierre Bartholomée (2004) . Voor volgend jaar staat L'uomo dal fiore in bocca van Luc Brewaeys op stapel in De Munt.

(SM / WD)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234