Zondag 23/01/2022

'Belgische' ontwerpster leidt Amerikaanse modewereld

New York l De leden van Council of Fashion Designers of America (CFDA) kozen maandagavond de Belgisch-Amerikaanse ontwerpster Diane von Fürstenberg tot nieuwe voorzitter van hun beroepsorganisatie. 'Een hele eer', reageert Von Fürstenberg in het vakblad Women's Wear Daily.

door Catherine ongenae

Vorig jaar bekroonde de organisatie de zestigjarige von Fürstenberg ook al voor haar volledige carrière. Die begon in 1972. De in Brussel geboren jonge vrouw is dan net bevallen van haar tweede kind met de Pruisische prins Egon von Fürstenberg, met wie ze in New York woont. Ze droomt van een eigen zaak, en ontwikkelt met een bevriende producent drie fraai beprinte wikkeljurken. Die laat ze zien aan Diana Vreeland, toen hoofdredactrice van Vogue, die haar prompt introduceert in de New Yorkse modewereld.

Met beperkte middelen opent ze een showroom, voor de waarborg brengt ze zelfs haar diamanten verlovingsring naar het pandjeshuis. Ze staat zelf model voor haar advertenties, haar slogan is 'Feel like a woman, wear a dress'. Vier jaar later, ze is pas 29, is ze de best verkopende vrouwelijke ontwerper sinds Coco Chanel.

Als de wrap dress-trend overwaait, verkoopt ze haar naam voor licenties. Hoewel er op dat moment allerlei producten op de markt komen onder de naam von Fürstenberg is ze de controle volledig kwijt en is haar naam overgemediatiseerd. Ze trekt zich teleurgesteld terug in Frankrijk, begint er een uitgeverij, maar ook dat gaat haar vervelen. Terug in Amerika gaat ze met succes aan de slag bij een shoppingzender. Als halfweg de jaren negentig de wikkeljurk opnieuw opkomt en jonge vrouwen jagen op de vintage exemplaren uit de jaren zeventig besluit ze van voor af aan te beginnen.

In 1997 lanceert ze haar bewuste wrap dress opnieuw. Vandaag is het bedrijf Diane von Fürstenberg een bloeiende onderneming met een volledige kledingcollectie, een make-up- en juwelenlijn en verschillende eigen boetieks. Eind maart opende de ontwerpster in Antwerpen haar eerste Belgische boetiek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234