Zaterdag 10/04/2021

Belgische ontwerper bekroond in Zwitserland

Zes jonge modeontwerpers dongen vorig weekend in het Zwitserse Luzern naar de 100.000 euro die de Swiss Textile Award waard is. Onder hen bevonden zich aanstormende talenten als Giles Deacon en Charles Anastase (Groot-Brittannië) en het label Under Cover van de Japanse ontwerper Jun Takahashi. Maar het was Christian Wijnants, na Raf Simons en Haider Ackermann opnieuw een designer van Belgische bodem, die met de pluimen ging lopen.

Christian Wijnants

Brussel

Eigen berichtgeving

Cathérine Ongenae

Het zijn drukke weken voor Christian Wijnants. Nog maar net terug uit Luzern staan zijn koffers opnieuw klaar, deze keer om naar Seoel af te reizen. Hij werd door de Korea Fashion Week uitgenodigd, waar hij vrijdagnamiddag zijn nieuwe zomercollectie zal presenteren.

De achtentwintigjarige Wijnants studeerde in 2000 af aan de Antwerpse Modeacademie. "Mode is mij beginnen fascineren toen Antwerpen '93 liep. De Belgische ontwerpers stonden volop in de belangstelling. Ik had erg veel bewondering voor Dries Van Noten, Ann Demeulemeester en Martin Margiela. Naar Antwerpen trekken om er mode te gaan studeren, dat was mijn droom."

Wijnants groeide op in Laken, waar hij in l'Ecole des Pagodes Latijn-wiskunde volgde. Niet meteen een artistieke richting. "Ik was achttien toen ik voor het eerst een potlood gebruikte om te tekenen. Ik wist niet of ik talent had, maar ik wilde het proberen. Ik volgde het zevende jaar in het kunstonderwijs, om me voor te bereiden op het ingangsexamen van de academie. Het heeft geholpen, ik slaagde voor de proeven. Ik ben blij dat ik voordien een zware richting als Latijn-wiskunde heb gevolgd. Ik heb er geleerd systematisch en met discipline te werken. Aan een collectie moet je op tijd beginnen. Al lukt me dat niet altijd. Ik doe alles zelf, de administratie en de productie. Mijn moeder helpt me een namiddag per week met de boekhouding."

De jonge ontwerper wist al snel zijn leraren op de academie te bekoren. Walter Van Beirendonck herinnert zich Wijnants' eindwerk uit het tweede jaar nog. Van Beirendonck: "Hij had een collectie gemaakt op jonge meisjes van 14 jaar oud, die naïef en kinderlijk was, maar ook heel vrouwelijk." Voor die collectie kreeg Wijnants in 1998 een prijs van het Belgische modemagazine Weekend Knack, de eerste in een rij van veel bekroningen. Zo won Wijnants onder meer de Fashion for Van Dijckwedstrijd, naar aanleiding van het Van Dijckjaar in 1999, en voor zijn afstudeercollectie koos Dries Van Noten hem als laureaat van de Christine Mathijsprijs, een geldsom die jaarlijks wordt uitgereikt aan een eindejaarsstudent van de Antwerpse academie en een eerbetoon aan de overleden medeoprichtster van NV Dries Van Noten.

Meteen daarna kreeg hij een aanbieding om als assistent bij Van Noten aan de slag te gaan. Maar Wijnants had andere plannen. Hij trok naar Parijs om ervaring op te doen in het atelier van couturier Angelo Tarlazzi. Hij nam deel aan het Festival van Hyères, waar hij opnieuw twee prijzen aan zijn palmares toevoegde. Waarna hij de telefoon nam, Dries Van Noten belde en vroeg of het aanbod nog geldig was. Hij werd onder meer verantwoordelijk voor de tricotontwerpen. "Een van zijn sterkere punten", zegt Walter Van Beirendonck. "Als student al was hij enorm gefascineerd door techniek en ambacht."

Van Beirendonck is niet alleen een trotse oud-leraar, maar ook een fan van het eerste uur. Toen Christian Wijnants in 2002 zijn eigen collectie opstartte, werd die meteen door Walter Van Beirendonck en Dirk Van Saene aangekocht voor hun boetiek Walter. Intussen, drie jaar later, heeft hij twee defilés op de Parijse modeweek achter de rug, en wereldwijd een aantal exclusieve verkooppunten in België, Frankrijk, de VS, China, Australië en Japan. "Ik ben met een eigen lijn begonnen omdat ik niet anders kon", aldus Wijnants. "Ik weet dat ik nog jong ben, maar de drang was te sterk. Ik kies echter voor de trage weg. Het is niet gemakkelijk, soms moet ik doorbijten, maar het is de beste leerschool."

"Je moet in dit vak een sterk karakter hebben", bevestigt Van Beirendonck, "maar wat Christian zo bijzonder maakt, is zijn vriendelijke en opgewekte karakter."

En dat blijkt door te sijpelen in zijn werk, dat hij zelf poëtisch noemt, kleurrijk - "Ik hou niet van zwart" - en met oog voor grafische details. "Ik wil bovenal dat zoveel mogelijk vrouwen mijn kleren kunnen dragen", zegt de jonge ontwerper. "Jonge vrouwen, maar ook dames, zoals mijn moeder. Ik wil dat ze zich gelukkig voelen als ze mijn kleren dragen. Want dat is toch wat een modeontwerper doet, niet? Mensen een goed gevoel geven?"

Dat na Raf Simons en Haider Ackermann opnieuw een ontwerper van Belgische bodem aan de haal gaat met de Swiss Textile Award, een geldprijs van 100.000 euro die onder het goedkeurend oog en met zakelijk advies van de Zwitserse textielfederatie zal worden besteed, is alvast een opsteker voor de Belgische modewereld. Walter Van Beirendonck: "Er wordt wel eens gezegd dat de Belgische mode over haar hoogtepunt zou zijn, maar dit bewijst dat Belgen nog steeds in de running zijn op de internationale modescene."

INFO www.christianwijnants.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234