Donderdag 24/06/2021

Belgische nuchterheid scoort in modeland

Modeontwerpers Tim Coppens (37) en Christian Wijnants (35) oogsten lof en prijzengeld op de modeweken. Hoewel ze uit een 'saai land' komen. Dat hebben ze te danken aan hun realisme, dat onontbeerlijk is in dit economische klimaat.

Feest op de Londensemodeweek, afgelopen zaterdag. De Belg Christian Wijnants won er de International Woolmark Prize, iets dat onder andere Yves Saint Laurent en Karl Lagerfeld hem voordeden. Enkele dagen eerder mocht ook Tim Coppens de champagne opentrekken toen hij de internationale kranten doorbladerde. De internationale pers reageerde namelijk dolenthousiast op het catwalkdebuut van de Belgische ontwerper op de modeweek in New York. Onder andere het vakblad Women's Wear Daily haalde de zak met complimenten boven.

En dat allemaal ondanks het feit dat ontwerpster Diane von Furstenberg zaterdag nog zei dat België zo'n klein en saai land is. Maar, voegde ze eraan toe, daardoor moet het land wel veel creatievelingen voortbrengen. "Klopt, de Belgen drukken nog altijd hun stempel op de modewereld", zegt Agnes Wene van het Flanders Fashion Institute. Van de honderd shows die tijdens de modeweek van Parijs gepland zijn, zijn er dertien van Belgen.

"Zij leggen een realisme aan de dag dat past bij het economische klimaat", vertelt Karen Van Godtsenhoven van het ModeMuseum in Antwerpen. "De Belgen gebruiken vernieuwende materialen en ontwerpen, maar hun kledij blijft subtiel." Dat past volgens Van Godtsenhoven ook bij de terugkeer naar soberdere, tijdloze kledij die stilaan voelbaar is in de modesector. "Dat zie je bijvoorbeeld ook aan wat de Belg Raf Simons doet bij Dior. Na de excessen van John Galliano kiest Simons voor ontwerpen die niet te opzichtig zijn en de bewustere consument aanspreken."

Coppens en Wijnants kiezen trouwens niet alleen in hun ontwerpen voor realisme. Ook op zakendoen hebben ze een nuchtere kijk. Zo werkt Wijnants al enkele jaren samen met een zakenpartner die de financiële kant van het bedrijf opvolgt.

Ondertussen kan hijzelf zich creatief uitleven en deelnemen aan verschillende wedstrijden. In 2006 won hij bijvoorbeeld al de Yves Saint Laurent Award. Ook om zijn eigen collectie in de markt te zetten, blijft op die manier meer tijd over voor Wijnants. Hij begon als creatief assistent van Dries Van Noten en werkte voor Natan en Zara, maar verkoopt ondertussen zijn eigen damescollectie behalve in Vlaanderen ook in China, Korea en Japan.

Ook Coppens schuwde het al te grote risico door pas op zijn 37ste zijn collectie voor te stellen in New York. Met succes, want grootwarenhuis Barney's bestelde de lijn onmiddellijk. "Als de buitenlandse pers en inkopers positief reageren op een paar Belgen, heeft dat meestal een positief effect op de andere Belgische ontwerpers", merkt Agnes Wene op. "De ontwerpers versterken elkaar allemaal. De modesector blijft een moeilijke sector en het businessmodel erachter blijft lastig, maar op die manier blijven de Belgen toch meedraaien aan de top."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234