Dinsdag 21/09/2021

Belgische mode scoort in WK-clip

De officiële videoclip van de WK voetbalsong ademt met rapper Pitbull, actrice en artieste Jennifer Lopez en de zangeres Claudia Leitte de uitgelaten sfeer van Zuid-Amerika. Hij heeft echter ook een Belgisch tintje.

In het filmpje draagt J.Lo immers een katoenen sweatshirt van de hand van landgenoot Cédric Charlier. Goed nieuws voor de ontwerper, want de videoclip werd sinds hij vrijdag online kwam te staan al meer dan 12 miljoen keer aangeklikt. Lopez is niet meteen de ster die je met zijn ingetogen, Belgische stijl zou associëren, maar de witte trui met eenvoudige snit en felle print past uitstekend bij de fleurige vibe van de video.

De 35-jarige Brusselaar timmert sinds hij afstudeerde aan de modeafdeling van La Cambre rustig aan zijn ontwerperscarrière. Charlier, die te herkennen valt aan zijn bruine bles en waterige blik, zet zijn eerste stappen in de modewereld bij modehuis Céline. De designer verhuist na zijn studies naar Parijs, maar trekt nog minstens een keer per maand naar Brussel, om tot rust te komen.

Juist moment

Na een passage in het atelier van landgenoot Jean-Paul Knott landt hij bij Lanvin. Hij werkt zes jaar bij het Franse merk, maar zet zichzelf pas echt op de kaart wanneer hij in 2009 voor het duffe, Franse Cacharel gaat werken. Als hoofdontwerper tovert hij het in slaap gedommelde merk om tot een hip label dat in de jonge, populaire keten Opening Ceremony wordt verkocht. Een contact dat hij behoudt wanneer hij op vraag van de Italiaanse investeerder Massimo Ferreti een eigen label start.

"Het moment voelde juist aan", zegt hij daarover in Vogue. "Er vond op dat moment ook een grote verschuiving plaats in de modewereld, waarbij ontwerpers naar andere modehuizen trokken. Een mooie tijd dus om een nieuw label te introduceren. Bij de entree van mijn show heette ik zelf iedereen welkom", herinnert hij zich. "Het voelde alsof ik een groot diner gaf en iedereen kwam proeven."

Blijkbaar smaakte het naar meer, want twee jaar en dubbel zo veel shows later breidt zijn merk gestaag uit. De belangrijkste buyers als Barney's verkopen zijn ontwerpen in hun filialen en sterren als Kim Kardashian, Cate Blanchett en nu Jennifer Lopez werden in zijn ontwerpen gespot. Wie J.Lo's stijl wil aanschaffen kan de WK-trui nog online kopen. Voor 490 euro is de sweater de uwe.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234