Dinsdag 26/05/2020

Belgische mode scoort in Sint-Petersburg

Belgische ontwerpers verkennen Russische markt samen met minister Verwilghen

Ici Belgique, maar dan in Rusland

Vorige week trok een missie van Belgische modeontwerpers onder begeleiding van minister van Buitenlandse Handel Marc Verwilghen naar het Russische Sint-Petersburg. Onder ruime belangstelling van pers en vips stelden ze er op 28 mei tijdens het evenement ICI BELGIQUE hun collecties voor. Gisteren bracht de delegatie verslag uit. Minister Verwilghen (VLD) was alvast enthousiast: 'Dit smaakt naar meer.'

Brussel

Van onze medewerkster

Cathérine Ongenae

Naast China en India heeft ook Rusland een snel groeiende economie, maar tegelijk is het een markt waar Belgen moeilijk toegang tot vinden. "Op de buitenlandse prinselijke missies wordt altijd een Belgische nacht georganiseerd, waarbij België zich van zijn beste kant laat zien. Vooral onze mode en de diamantindustrie spreken tot de verbeelding", vertelt de minister.

Met deze missie hoopte het departement buitenlandse handel de ontwerpers te helpen met het leggen van contacten met de Russische markt. Verschillende ontwerpers en organisaties werden aangeschreven met de vraag of ze geïnteresseerd waren om de Russische markt van nabij te ontmoeten. Acht merken reageerden positief: modeontwerpers Ann Demeulemeester, Armando de Vintentiis, Peter Ceusters van Fragma, Tom Notte en Bart Vandebosch van Les Hommes, accessoireontwerpster Ellen Verbeek, Kaatje Sandra van het kinderkledingmerk Max & Lola, couturier Yves Dooms en het diamantmerk Rosyblue.

Het is de eerste keer dat minister Verwilghen een modedelegatie vergezelde. "Dit is een experiment", zegt hij, "maar het is uitzonderlijk goed bevallen. Met een minimum aan inspanningen hebben we een maximum aan succes gegenereerd. Dit smaakt naar meer. Wat mij trouwens bijzonder opviel, was dat onze ontwerpers erg bescheiden zijn. Misschien te bescheiden?"

Verwilghen benadrukt dat deze onderneming low budget maar high profile was. Mevrouw Matvienko, de gouverneur van Sint-Petersburg en voorzitter van het nieuwe mode-evenement Fashion Seasons, voorzag in de logistieke ondersteuning van het evenement. De Belgische overheid schakelde het netwerk van handelscontacten in. De ontwerpers betaalden hun eigen onkosten.

Als hij zegt onder de indruk te zijn van de solidariteit en de vriendschap tussen de ontwerpers, knikken allen driftig mee. Hoewel ieder daar met een eigen agenda was, werd er onderling informatie uitgewisseld. Vooral Anne Chapelle, mede-eigenaar en financieel directeur van het bedrijf van Ann Demeulemeester, wordt uitgebreid bedankt voor het delen van haar ervaringen. Ann Demeulemeester wordt al zeven jaar verkocht in Rusland. "Het is een aparte manier van werken", verklaart Chapelle. "Van Rusland wordt gezegd dat het een gevaarlijke markt is en ergens klopt dat ook. Er wordt al eens gefoefeld, dus het is zaak je daar vooral buiten te houden. Maar het heeft niet alleen met geld te maken. Ook imago is belangrijk. Een slechte partner kan je merk verzieken. Dus is het belangrijk te weten met wie je samenwerkt. "

Voor sommige ontwerpers, zoals Yves Dooms, Armando de Vintentiis en Kaatje Sandra, was het de eerste kennismaking met Rusland. Zij trokken huiswaarts met contactadressen van potentiële klanten en agenten. Rosyblue was vooral geïnteresseerd in contacten met de Belgische modemakers en hoopte tijdens de reis nader kennis te kunnen maken met hen. Peter Ceusters, Ellen Verbeek en Tom Notte en Bart Vandebosch hebben al klanten in Rusland, maar vonden het interessant om hen op te zoeken in hun eigen biotoop. Anne Chapelle was vooral opgetogen over de ontmoeting met gouverneur Matvienko, met wie ze in de toekomst een uitwisselingsproject wil opstarten voor Belgische en Russische modestudenten. "Niet alleen het commerciële aspect is belangrijk", aldus Chapelle, "maar ook het creatieve. Het wisselen van gedachten kan net zo interessant zijn."

Terwijl de missie in Rusland de terugreis aanvatte, raakte in België bekend dat het project Antwerpen Modenatie, een modeweek die in september gepland was, niet zou doorgaan. Het Flanders Fashion Institute slaagde er niet in genoeg Antwerpse modenamen te mobiliseren om hun collecties tentoon te stellen. Men rekende op hun klanten, waar ook de jongere garde van zou kunnen profiteren. Ook de sponsors bleven uit. Is het niet vreemd dat men wel naar Rusland kan trekken, maar niet in een eigen modeweek wil investeren? Minister Verwilghen: "De annulatie van Antwerpen Modenatie is een spijtige zaak. Maar ik kan alleen zeggen dat aan ons geen vragen zijn gesteld omtrent mogelijke subsidiëring."

Anne Chapelle wil daar nog het volgende aan toevoegen: "Ik kan uiteraard alleen voor mezelf spreken, maar het verbaast me niet dat die Antwerpse modeweek is geannuleerd. Ik vind het oprecht jammer, maar men kon geen slechter tijdstip bedenken dan half september. Onze groep aankopers is groot en reist in die periode zes weken de wereld rond. Om daar Antwerpen nog eens aan toe te voegen, lijkt me wat van het goede te veel. Zeker als Parijs en Londen op twee uur reizen van Antwerpen liggen. Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat we die jonge ontwerpers niet willen steunen. Maar dan liever op een andere manier. Volgens mij heeft Antwerpen een andere rol te spelen. Een commerciële beurs is niets voor ons, wij moeten creativiteit promoten."

Terwijl een eigen modeweek in Antwerpen niet kan plaatsvinden, lukt naar Rusland trekken wel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234