Zondag 11/04/2021

Belgische kunstcollectie topper van veilingseizoen

Op 24 oktober wordt in Parijs de verzameling van de Belgische kunstcollectioneurs Zaira en Marsel Mis geveild bij Sotheby's. Er is nu al sprake van hét evenement van het najaar. De collectie bevat immers topwerk van Magritte, Warhol, Calder en Fontana.Eric Rinckhout

Zaira en Marsel Mis leerden elkaar in 1958 kennen op de Expo Brussel. Beiden hadden een passie voor kunst. Hij had vanuit zijn achtergrond als textielingenieur een voorkeur voor tribale textielkunst. Zij was afkomstig uit een Turijnse familie van kunstcollectioneurs en -mecenassen, en wou vooral hedendaagse kunst verzamelen.

Van hun verre reizen in Azië en Zuid-Amerika brachten Zaira en Marsel Mis borduurwerk en antieke kostuums mee. Trips in Europa en naar de Verenigde Staten leverden vooral werk van levende kunstenaars op. Hun beider verzamelingen brachten ze onder in Brussel.

Door haar werk voor Design, een van de vooraanstaande Italiaanse meubel- en interieurontwerpers, kwam Zaira vaak in contact met Italiaanse kunstenaars, architecten en ontwerpers. Al snel werd ze een van de grote promotoren van de jonge Italiaanse kunst van de jaren 60 en 70: ze verzamelde topkunstenaars als Fontana, Burri, Manzoni, Adami, Penone en Boetti. In 1977 richtte Zaira haar eigen galerie, Artiscope, in Brussel op, waar ze de kunstenaars van de Transavanguardia introduceerde en de eerste Belgische solotentoonstellingen organiseerde van Giulio Paolini, Mario Merz en Gilberto Zorio. In Artiscope toont ze trouwens nog altijd kunstenaars van de arte povera tot nu.

De verzameling oosters textiel die Marsel samenbracht, is voor het grootste stuk ondergebracht in het Nationaal Paleis Museum van Taipei (Taiwan). Op de veiling van Sotheby's zijn het dus de 20ste en 21ste-eeuws kunstwerken uit de collectie-Mis die onder de hamer komen.

"We zijn rond 1960 met verzamelen begonnen", zegt Zaira Mis. "Onze collectie biedt een panorama van onze smaak. Die is persoonlijk maar werd tegelijk ook ingegeven door het moment en de omstandigheden. De collectie gaat van Magritte tot Vasconcelos en bevat ook de jonge Italiaanse kunstenaars van de jaren zeventig, die ik in België, mijn adoptieland, heb ontmoet, voor de tentoonstellingen die ik in galeries en musea maakte."

Volgens de gespecialiseerde website Artdaily "pretendeert de verzameling-Mis niet de geschiedenis van de kunst van de 20ste eeuw in kaart te brengen en concentreert ze zich evenmin op één periode of één beweging. Maar het is wel een ensemble met een sterk, moedig en visueel karakter, een ruime selectie van werken waarin zowel de supersterren van de 20ste-eeuwse kunst als de minder bekende kunstenaars in voorkomen. Die laatste hebben door hun picturaal of sculpturaal onderzoek het artistiek panorama van de 20ste eeuw mee bepaald."

Het topwerk van de veiling is ongetwijfeld het schilderij van de Belgische surrealist René Magritte, La grande table(1962-'63), met een geschatte prijs van 3 à 5 miljoen euro. Totaal anders van sfeer is het vroege schilderij La Parure de l'Orage (1927), een nachtelijke compositie met een zee en uitgeknipte vormen, geschat op 1 à 1,5 miljoen euro. Het ensemble Magrittes bevat ook nog een derde schilderij, L'Usage de la Parole VI(1928), met een geschatte opbrengst tussen 400.000 en 600.00 euro.

Van Andy Warhol wordt Four Multicolored Marilyns geveild - een zeefdruk en acrylverf op doek - met een iconisch onderwerp: Marilyn Monroe (1,5 à 2 miljoen euro). Een andere blikvanger is een grote rood-zwarte mobiel van de Amerikaanse kunstenaar Alexander Calder (1 à 1,5 miljoen euro).

Een van de Italiaanse toppers is een werk van Lucio Fontana: Concetto Spaziale, New York 8 uit zijn Metalli-reeks (1962), geschat op 600.000 à 800.000 euro. Dat werk werd getoond op de Fontana-retrospectieve in het Centre Pompidou in 1987. Van een andere Italiaanse arte povera-kunstenaar, Alighiero Boetti, komt een vroeg tapijt onder de hamer: Alternando da uno a cento e viceversa uit 1977 (geschat op 180.000 à 250.000 euro).

Onder de te veilen kunstwerken bevinden zich voorts tekeningen van Schiele, Picasso, Matisse, Bellmer, Delvaux en Christo, pastels van Ensor en Klee, een collage van ELT Mesens, installaties van Kienholz en Pistoletto, en een schilderij van Ben.

"Passie heft helaas de tijd niet op", zegt Zaira Mis. "In plaats van onze werken een voor een te verkopen, en telkens weer pijn te voelen, hebben we beslist om ze op één memorabel moment los te laten, en ze de vrijheid te gunnen in andere collecties terecht te komen en daar weer nieuwe passie op te wekken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234