Dinsdag 29/11/2022

Belgische industrie ontwikkelt hightechkleren

Kledij meet hartritme en beschermt tegen bacteriën

Over vijf jaar zullen kleren niet alleen modieus zijn, maar vooral functioneel

Gent

Chung Tsey Chow

Kledingstukken die je waarschuwen als je te lang in de zon staat of die je hartritme meten. Dit alles lijkt sciencefiction, maar volgens Febeltex is het over vijf jaar pure realiteit. De beroepsfederatie voor industriële Belgische textielbedrijven is momenteel bezig met de ontwikkeling van intelligente kledingproducten. Dat gebeurt samen met Centexbel, het wetenschappelijk en technisch centrum van de Belgische textielnijverheid.

"In principe bestaan er nu al stoffen met een bacterie dodende instantie en selfhealing stoffen, die bij een insnede zichzelf herstellen", verduidelijkt Pierre Van Mol van Febeltex. "Maar dergelijke stoffen worden nu enkel gebruikt in gespecialiseerde sectoren. Zo tref je de selfhealing stoffen aan bij bergbeklimmers. De bedoeling is om dergelijke technieken uit te breiden naar de kledij van gewone consumenten. Vooral nu is de nood naar stoffen die reageren op bacteriën vrij groot. Maar om dergelijke kledij te kunnen ontwikkelen moeten we werken met metaalvezels en op dat vlak is er nog heel wat research nodig. Dergelijke technieken kunnen niet worden uitgevoerd met katoen."

Over vijf jaar zal volgens Van Mol de intelligente kledij op de markt verkrijgbaar zijn. Dit betekent dat in de gewone kledingzaken stoffen te vinden zullen zijn, die meten, reageren en waarschuwen. Zo is het volgens Centexbel mogelijk om vezels en stoffen te ontwikkelen die de ademhaling van baby's in het oog houden. Dat kan volgens Martin Van Lancker van Centexbel nuttig zijn om wiegendood te vermijden. Centexbel denkt eveneens aan het bevestigen van stickers of chips op kledij, die waarschuwen wanneer de drager te lang aan UV-stralen wordt blootgesteld.

"De markt van de kleding zit in een nieuwe boeiende en cruciale fase", meent Van Lancker. "De consument wil zelf bepalen hoe hij zich wil voelen en beschermen en hoe hij wil omgaan met zijn gezondheid en welzijn. Daarenboven wil hij weten hoe de kledij die hij draagt voldoet aan zijn vragen en tegemoet komt aan zijn vele en complexe bekommernissen. Dat moet uiteindelijk leiden tot het ontwerpen, ontwikkelen en realiseren van kledij specifiek op maat van de klant."

Voor de textielsector betekent dit dat de sector vooral moet samenwerken met de kenniswereld zoals chemisten en ingenieurs en dat niet de creativiteit belangrijk is, maar de functionaliteit. Volgens Centexbel en Febeltex vormt de intelligente kledij de toekomst voor de textielnijverheid. België staat op dit vlak immers iets verder dan de andere landen. Toch kan de textielsector op dit ogenblik niet echt klagen. Het jaar 2000 was een succes. De productie steeg met 6 procent en de uitvoer met 10 procent. Vooral de goede conjunctuur en de hoge dollarprijs liggen hier aan de basis. Maar volgens een studie van de Economische Raad Oost-Vlaanderen (Erov) hebben de textielbedrijven het wel moeilijk om rendabel te zijn. De hoge grondstofprijzen en de hoge loonkosten kunnen ze immers niet in hun prijs doorrekenen. De loonkosten in België liggen zelfs 10 procent hoger dan de omringende Europese landen zoals Nederland en Duitsland. Om in de toekomst toch productief te zijn is investeren en innovatie noodzakelijk. Een ander probleem is het tekort aan arbeidskrachten. Momenteel staan nog 2.000 vacatures open. Met de ontwikkeling van de intelligente kledij wordt de nood aan gespecialiseerde arbeidskrachten, vooral uit de kenniswereld, zelfs nog groter. "Ik vrees dat we die zullen moeten wegplukken uit andere sectoren", bekent Van Mol.

Om meer jongeren warm te maken voor de textielsector heeft Febeltex een tijdje geleden een imagocampagne opgezet, die langzaam maar zeker zijn vruchten afwerpt. Eerder dit jaar bleek dat in de textielopleidingen 25 procent meer leerlingen werd ingeschreven dan het jaar daarvoor. De faillissementen in de sector hebben de jongeren dus niet afgeschrikt. Het op peil houden van het studentenaantal in het textielonderwijs is erg belangrijk, want juist de specialisatie van veel Belgische textielbedrijven vergt hooggeschoold personeel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234