Maandag 05/12/2022

e-commerce

Belgische e-commerce wordt volwassen

Tina Daem, de uitbaatster van een kinderschoenenwinkel maakt pakjes klaar voor online verkoop. Beeld Bas Bogaerts
Tina Daem, de uitbaatster van een kinderschoenenwinkel maakt pakjes klaar voor online verkoop.Beeld Bas Bogaerts

Vanuit Aalst kinderschoenen verkopen in Australië en de VS: Tina Daem bewijst dat de meerwaarde van online verkoop heus niet enkel voor multinationals is weggelegd. Welkom in de 21ste eeuw.

Lieven Desmet

Anna Pops, zo heet de eenmanszaak van Tina Daem. Sinds vier jaar is ze aan de weg aan het timmeren met haar zaak, waarmee ze kinderschoenen verkoopt. En dat gaat almaar beter. Was het geen torenhoog cliché, we zouden schrijven dat Anna Pops stilaan de kinderschoenen is ontgroeid. Want geef toe, welke kleine zelfstandige kan vandaag zijn waar slijten aan de andere kant van de wereld? "De online shop maakt dat ik een cliënteel aanboor dat ik anders nooit zou bereiken", zegt Tina Daem. "Ik zit in Aalst, dat is niet hetzelfde als Gent of Antwerpen, maar toch bereik ik mensen uit die steden. Sterker, ik heb ook internationale klanten. Met Australië en de Verenigde Staten op kop."

Het verhaal van Tina Daem is illustratief voor de e-commerce, die in ons land wakker is gekust. De schone slaapster lag te dommelen, wachtend op een wetgevend kader, maar evenzeer op de nodige dosis lef van de ondernemers zelf.

Tina Daem verkoopt inmiddels zowat 30 procent via haar webshop. "Maar de winkel zelf hebben we recent uitgebreid, omdat ik geloof in het fysieke contact en de beleving van de klant. Tegelijk biedt de online verkoop me de kans om een groter aanbod te voorzien. Zonder de winkel geen online, en omgekeerd dus."

Explosieve groei

De online handel groeide vorig jaar met zo'n 15 procent. Omgerekend was dat goed voor een omzetcijfer van 6,46 miljard euro. Tegelijk liep ons land, volgens berekeningen van handelsfederatie Comeos, echter ook zo'n 3 miljard euro mis door online spelers die vanuit het buitenland opereren. Nu wordt bijna de helft van de online aankopen in het buitenland gedaan. Denk aan Cool Blue of Bol.com. Door de stroeve wetgeving en de hogere loonkosten staken ook veel handelaars de grens over, om vanuit Nederland hun webactiviteiten uit te bouwen.

Bij het Nederlandse Docdata, dat de distributie voor enkele grote webwinkels regelt, steeg het aandeel pakketjes voor België de afgelopen drie jaar van 4 naar 12 procent van het totaal. Vanuit Waalwijk is de Belgische markt dan ook snel te bedienen.

Bart Claes, van de kledinggroep JBC doet ook beroep op Docdata om de webshop te beheren. "Vanuit Houthalen waren wij niet uitgerust om de online klanten uit Nederland en Duitsland snel te bedienen. Maar de nieuwe wetgeving in ons land is positief nieuws. Het zal alvast de vlucht naar Nederland stoppen. Of het voldoende is om de bedrijven terug te krijgen naar hier, daarvoor is het nog te vroeg. Maar ik sta daar heel positief tegenover", zegt Claes.

Ook Wouter Torfs, van de gelijknamige schoenenketen, ziet brood in de online activiteiten. "Onze webshop groeide vorig jaar met bijna 70 procent. Voor dit jaar hebben we een groei voorzien van 50 procent." Bij Torfs werken ze nu al in een tweeploegensysteem, van 6 uur tot 20 uur. "We zijn klaar om eventueel ook naar een nachtploeg te gaan, mocht dat nodig blijken", zegt Torfs, die zo'n 25 mensen extra in dienst heeft, louter voor de webshop.

Vestzak-broekzak

Ook andere bedrijven lijken zich op te maken om mensen aan te werven. Koploper van dienst vandaag is de sportketen Decathlon, die in Wilrijk zijn logistiek magazijn wil uitbouwen voor de onlineverkoop in België en Nederland. Daar zouden zo'n 100 nieuwe banen mee gemoeid zijn, als er een akkoord kan bereikt worden met de vakbonden. "Dat is voorlopig nog een struikelblok", weet Mien Gillis van Unizo. "Het afsluiten van de cao's is niet evident."

Ook andere bedrijven zitten evenwel klaar om hun onlineverkoop een boost te geven. Zo is de supermarktgroep Lidl de eerste discounter die sinds vorige week een webshop heeft. Maar ook Lunch Garden test binnenkort de levering van maaltijden aan huis. Topvrouw Annick Van Overstraeten: "Half mei willen we inderdaad een test opstarten. In de regio Brussel zullen we gedurende een vijftal maanden uitproberen of daar een markt voor is. Ik heb geen ambitie om de nieuwe Hello Fresh te spelen, maar ik denk wel dat er een potentieel zit in de aan huislevering van maaltijden."

Of dat alles leidt tot nieuwe banen, zal allemaal nog moeten blijken. Uit eerdere simulaties lijkt het eerder een vestzak-broekza operatie te worden. Wouter Torfs: "Dat is ergens een mathematische logica. Als de onlineverkoop wint, zal dat allicht ten koste gaan van de fysieke winkels." Al kunnen ze elkaar natuurlijk ook aanvullen, zoals Tina Daem van Anna Pops bewijst.

null Beeld Bas Bogaerts
Beeld Bas Bogaerts

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234