Vrijdag 25/09/2020

Bioscoopbezoek

Belgische bioscopen krijgen zware klappen

Cinema Lumière in Brugge.Beeld CREDIT: ID/ Lieven Van Assche

Voor het eerst in tien jaar is het bioscoopbezoek in ons land gedaald tot onder de 20 miljoen bezoekers. De daling van 8,22 procent tegenover 2015 markeert een dieptepunt, waar zelfs Finding Dory niets aan kan veranderen. "Een dipje", klinkt het in de sector.

Nee, 2016 was geen goed jaar voor de bioscoopsector in ons land. Het cijfer van 19.408.138 verkochte tickets markeert een dieptepunt: voor het eerst in tien jaar duikt het aantal cinemagangers onder de 20 miljoen. Vorig jaar liet de sector nog een cijfer van 21,15 miljoen optekenen – een daling van maar liefst 8,22 procent. Ook de totale omzet, dit jaar goed voor een dikke 148 miljoen euro, ging er een dikke 5,8 procent op achteruit. Dat blijkt uit cijfers van de Vereniging voor de Filmdistributeurs in België (VFDB) en de Federatie van de Belgische Cinema's (FCB), en Cinedata, dat de bezoekerscijfers van de Belgische bioscopen optekent.

Na twee goede jaren – tussen 2013 en 2015 steeg het bioscoopbezoek met een klein miljoen kijkers – moeten de Belgische cinema's het in één klap met bijna een miljoen minder kijkers stellen. Het begin van een dalende trend, of een eenmalig dieptepunt? Zowel Belgian Entertainment Association-directeur Olivier Maeterlinck, verantwoordelijk voor de VFDB, en Thierry Laermans van de FCB/Cinedata, wijzen naar externe factoren, en niet naar een structureel probleem.

Rode Duivels

Zo zouden de erg zwakke zomermaanden verklaard worden door een warme zomer waarin de aandacht vooral naar de prestatie van de Rode Duivels op het EK voetbal in Frankrijk ging, en later ook naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. 

In de top 10 van best bezochte en meest winstgevende films in ons land staan inderdaad opvallend weinig films die in de zomermaanden werden uitgebracht. Enkel de Pixar-film Finding Dory (releasedatum: 22 juni), met 594.390 bezoekers de best bezochte film van 2016 (en dus winnaar van de eerste Belgian Big Screen Award) , en The Secret Life of Pets (3 augustus), goed voor 565.277 bezoekers, konden de zwarte filmzomer een beetje kleur geven. “In de zomer moeten de mensen een keuze maken: het voetbal of de bioscoop”, legt Maeterlinck uit.

Terreurdreiging

Ook de 'gehalveerde' kerstvakantie, die meestal vrijwel integraal voor het nieuwe jaar valt, zou volgens Maeterlinck en Laermans ten dele verklaren waarom de cijfers voor 2016 tegenvallen. “De daling moet in die context bekeken worden.” 

Maar 2016 kende ook al een zwak voorjaar. Te wijten aan de aanslagen van maart? “De terreurdreiging heeft een impact gehad op de hele economie, niet enkel op de bioscoopsector”, aldus Maeterlinck. “Dus willen we niet al te zeer in die richting wijzen. Maar het heeft het bioscoopbezoek hoe dan ook geen goed gedaan.”

En in de buurlanden?

Opvallend: buurlanden als Nederland en Frankrijk deden het in 2016 wél opvallend goed. In Nederland ging het bioscoopbezoek er met 3,7 procent op vooruit, tot een dikke 34 miljoen bezoekers. Frankrijk tekende dan weer 213 miljoen cinemagangers op: een groei van 3,6 procent, en het op één na beste resultaat van de afgelopen vijftig jaar. De verklaring voor een succesvolle filmzomer boven de Moerdijk mag dan liggen in het feit dat Oranje niet deelnam, maar Frankrijk organiseerde het EK, nota bene, en kreeg in Nice nog een stevige aanslag te verwerken.

Misschien ligt het ook aan onze vaderlandse films: er kwamen dan wel 34 Belgische films uit (tegenover 25 in 2015), maar grote kaskrakers als F.C. De Kampioenen: Jubilee General en Safety First zaten daar dit jaar niet tussen. In de top 10 vinden we enkel Erik Van Looys De premier terug, goed voor 390.355 bezoekers in 2016.

Rechtgetrokken

Het succes van De premier, maar ook andere najaarsfilms als Fantastic Beasts and Where to Find Them (563.400 bezoekers) en Rogue One: A Star Wars Story (367.777 bezoekers in 2016) scoorden opnieuw beter. “Dit is een dipje, geen negatieve trend”, maakt Maeterlinck zich sterk. “In de laatste maanden van 2016 heeft de sector zich rechtgetrokken. En het ziet ernaar uit dat die tendens zich dit jaar voortzet.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234