Maandag 08/03/2021

Belgische bedrijven luiden noodklok

De Belgische economie staat op een keerpunt. De bedrijven zien de nabije toekomst somber in. De cocktail van inflatie en koopkrachtverlies, stijgende grondstoffen- en energieprijzen en een te sterke euro ligt de bedrijven zwaar op de maag. Dat vernam De Tijd bij zes topmannen van sectorfederaties.

Verloren jaar
Zij krijgen van bedrijfsleiders steeds vaker alarmerende signalen. Voor veel bedrijven dreigt 2008 een verloren jaar te worden. Terwijl de energiekosten en loonkosten almaar stijgen, lijkt in veel sectoren de vraag te krimpen. Tot voor enkele weken waren daar nog geen aanwijzingen voor. "Dit is nog maar het begin van de dalende groeicurve. Het dieptepunt is nog niet in zicht", luidt de vrees van bedrijven en hun sectorfederaties.

Terugvallende winsten
Het bedrijfsleven verwacht terugvallende bedrijfswinsten en een toename van de herstructureringen en faillissementen. "Ik verwacht dat veel kmo's in onze sector zullen stoppen, vrijwillig of gedwongen", zegt Fa Quix, de topman van Fedustria, de sectorfederatie van de textiel-, hout- en meubelsector.

Faillissementen
Ook voor de distributiesector vreest Fedis-topman Dominique Michel een toename van het aantal faillissementen. Een trend die volgens hem de jongste maanden al is ingezet.

Zaken verslechteren
In tegenstelling tot de textielbedrijven en de distributiesector hielden de technologiebedrijven in de eerste jaarhelft wel goed stand, omdat de vraag op peil bleef en de bedrijven prijsverhogingen konden doorrekenen aan hun klanten. Nu lijkt een herhaling van het topjaar 2007 verder weg dan ooit. De afgelopen maand kreeg Agoria-topman Paul Soete signalen dat de zaken verslechteren. Soete gaat nu uit van een nulgroei voor alle technologiebedrijven samen.

Consumentengedrag
Ook voor de chemiesector is het onmogelijk het recordjaar 2007 te evenaren. En voor de voedingssector verwacht Fevia-topman Chris Moris dat vooral de kleinere bedrijven en producenten van halfafgewerkte producten het moeilijk krijgen. Vooral nu blijkt dat de consumenten hun gedrag aanpassen en naar de goedkoopste producten grijpen. (belga/tdb)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234