Zondag 26/01/2020

E-commerce

Belgische bedrijven binden strijd aan met bol.com en Amazon: "Maar we staan nog nergens"

Er bestaat vandaag geen grootschalig Belgisch alternatief voor buitenlandse e-commercereuzen zoals bol.com. Beeld ANP

Colruyt, Schoenen Torfs, JBC en een aantal andere Belgische bedrijven denken eraan om samen een eigen webplatform uit te bouwen. Dat moet eindelijk de concurrentie kunnen aangaan met buitenlandse spelers als bol.com en Coolblue.

Belgisch kopen, dat moeten we doen. Ook als we online shoppen. Dat was de boodschap die Wouter Torfs deze week samen met een reeks andere kmo's van eigen bodem bracht in een open brief. Schoenen Torfs, de kledingzaken JBC en ZEB, het natuurvoedingsbedrijf Damhert en de warenhuisgroep Colruyt zijn het beu dat de Belgische consument zijn online-inkopen over de grens doet bij platformen als bol.com en Coolblue. 

"We lopen hopeloos achter op Nederland, dat is heel duidelijk", zegt Torfs. "Daar zijn een paar goede redenen voor. De consument was hier minder snel gewonnen voor de e-commerce, de overheid is ook bijzonder laat op de trein gesprongen. Maar we moeten eerlijk zijn: ook de retailers hebben het voortouw niet genomen."

Het zou mooi zijn als daar verandering in zou komen, meent Torfs. Hij zou samen met de andere ondertekenaars van de open brief nadenken over een Belgisch antwoord op e-commerce-giganten als bol.com en Coolblue. Die anderen waren niet bereikbaar of ontkenden dat er vergevorderde plannen bestaan, maar verschillende bronnen bevestigden aan de reactie dat er volop over de piste nagedacht wordt.

Volgens Torfs zijn de geesten wel volop aan het rijpen. "Concreet is er vandaag nog niks. Maar we denken er wel over na om samen iets te doen. Het zou toch dom zijn om dat niet op zijn minst te overwegen? Het is niet omdat we de trein gemist hebben, dat we niks meer moeten doen. Beter te laat dan nooit. Maar ik geef toe, dat is allemaal sneller gezegd dan gedaan."

Schaal creëren

Steven Van Belleghem, digitale ondernemer en professor marketing aan de Vlerick Management School, hoopt in ieder geval dat het ervan komt. "Over twaalf tot 24 maanden komt Amazon naar België en Nederland. We gaan overspoeld worden. Ze gaan toch iéts moeten doen om dat te counteren", meent hij.

De alternatieven die nu al bestaan, zijn er immers geen, meent Van Belleghem. Er is wel Storesquare, dat 944 lokale spelers en 20.266 merken verzamelt. Maar dat gaat om kleinschalige winkels die zelf geen webplatform kunnen ontwikkelen. Daar horen de Torfsen en JBC's niet bij. Zij hebben wel hun eigen webshops, maar daarmee kunnen ze onmogelijk concurreren tegen e-commercereuzen als bol.com of Coolblue en straks ook Amazon. 

"Ze moeten schaal creëren. En ze moeten het serieus aanpakken. Doen ze dat, dan kunnen ze samen echt impact hebben en zelfs concurreren met de grote spelers", meent Van Belleghem. 

"De online interfaces van onlinewinkels veranderen zo snel, de vereisten liggen enorm hoog en de consument is veeleisend. Een Belg maakt het echt niet uit of hij bestelt in Amerika, Nederland of België. Als hij maar een goed product krijgt, voor een goede prijs, dat snel en gratis geleverd wordt."

Topkwaliteit

Maar zo'n platform ontwikkelen kost natuurlijk veel geld. Geld dat die individuele Belgische bedrijven niet alleen kunnen opbrengen, aangezien ze ook nog bakstenen winkels hebben waarin ze moeten investeren en reclame voor moeten maken. 

Van Belleghem geeft de ondernemers nog één belangrijke tip. "Zorg ervoor dat het geen zijprojectje wordt. Lever van het begin topkwaliteit. Het niveau van bol.com moet de minimumstandaard zijn. Anders maak je van meet af aan geen kans meer."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234