Zondag 07/03/2021

Belgische bands plaveien de weg naar succes op EuroSonic

GRONINGEN

Vorige week kon u in deze krant al lezen dat Milow op EuroSonic de European Border Breaker Award ontving voor zijn internationale succes met ‘Ayo Technology’ en ‘You Don’t Know’. Ook de debutanten van Isbells bleken het toen goed te doen in het buitenland.

Nederland gaat stilaan door de knieën voor Isbells, en er wordt ook ingezet op Frankrijk. The Hickey Underworld speelt na Groningen dan weer in Zürich, Londen, Hamburg en Stüttgart, en hoopte daar nog een rist concerten aan toe te voegen. Dat is trouwens niet eens zo’n onvervulbare wens, als je bedenkt dat EuroSonic zich laat voorstaan op het European Talent Exchange Program (ETEP), dat festivalorganisatoren ertoe aanzet meer Europese bands te programmeren. Alle aangesloten leden beloven minstens enkele bands die dit weekend in Groningen op het podium stonden op hun evenement uit te nodigen. Eric Didden van Gentlemanagement mag na dit weekend verder kijken dan de Europese grenzen. Twee van ‘zijn’ groepen gaan naar de VS. “Creature with the Atom Brain tourt binnenkort in het voorprogramma van Alice in Chains, en Drive Like Maria werd uitgenodigd op South by Southwest (SXSW), een belangrijk showcasefestival in Texas. Ook waren in Groningen mensen van het CMJ Festival en Coachella aanwezig, naast een Amerikaanse agent en een Canadese afgevaardigde van North By Northeast. De reacties waren haast unaniem lovend.” Didden geeft wel toe dat het niet makkelijk is om buitenlandse promotoren en agents te lijmen: “Af en toe sleur je iemand zelfs letterlijk mee naar jouw groep: dat gaat vlotter als je al een ruim netwerk opgebouwd hebt.”

Overzees avontuur

Filip Van Moerkercke van PlayOut! stak dit weekend de grens over met Admiral Freebee. Die stelde er zijn nieuwe plaat The Honey & The Knife (release: 22/2) voor. En niet zonder gevolg, zo bleek: “De zaak was beklonken: in Nederland doet Freebee haast alle grote festivals aan. Ik ben tevreden.” Contractueel mag PlayOut! nog geen namen noemen, behalve Motel Mozaïque, een gerenommeerd Rotterdams festival.Daarnaast deed Van Moerkercke heel wat lobbywerk voor artiesten die wegbleven op EuroSonic: “Stijn, Magnus en Arsenal ben ik opnieuw gaan voorstellen bij Tom Windish, een hoge pief bij het Amerikaanse agentschap achter Justice, The XX, Dizzee Rascal en honderden anderen. Hij leek oprecht oren naar onze groepen te hebben.” Daarnaast wil Van Moerkercke expliciet een lans breken voor EuroSonic, dat hij als promotievehikel hoger inschat dan SXSW. “EuroSonic is een lokaler initiatief: het merendeel van de aanwezigen zijn Nederlanders. Zo krijg je een duidelijker platform om op in te spelen. Op SXSW investeer je een hoop geld in groepen die - let’s face it - kansloos zijn tussen de drieduizend andere acts. The Black Box Revelation is vorig jaar onverrichter zake teruggekeerd uit Texas. Pas als je een heel promoteam onder de arm hebt, in het buitenland een deal hebt of negen keer op een weekend speelt, heeft zo’n festival zin.”Didden is het daar deels mee eens: “Al je hoop vestigen op één showcase is naïef: Drive Like Maria speelt ook op SXSW, maar we proberen vooraf wel om clubshows in de buurt vast te leggen. Zo’n overzees avontuur wordt pas interessant als de groep nog een aantal clubs of een tour in de wacht kan slepen. Anders scheur je finaal je broek.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234