Vrijdag 03/12/2021

Belgische artiesten plegen vadermoord

festival

nieuw festival 'vadermoord' ziet het licht in het stuk in leuven

Acht Belgische muzikanten plegen de volgende weken 'vadermoord' in het STUK in Leuven. Tijdens miniconcerten van een half uur coveren ze één artiest. Elke festivalavond zijn er twee optredens. Tussendoor doen twee theatermakers van Bronstig Veulen iets (on?)eerbaars met Martin Scorsese en Elvis Presley. There's a new kid in town.

We belden vier van de moordenaars in spe en stelden hen dezelfde vragen. Waarom doe je mee? Waarom cover je de artiest/band in kwestie? Wanneer heeft de artiest/band je voor het eerst ondersteboven gemept? Wie had een alternatief kunnen zijn? Wat ga je spelen en wie breng je mee? En, omdat moord alleen niet zaligmakend is, hoe ziet je muzikale toekomst eruit? En garde!

kris dane / harry belafonte

Het kriebelt

Waarom? "De man van het STUK heeft me echt moeten overhalen. Maar zijn parler was zo overtuigend dat ik niet kon weigeren. Voor een eenmalig concert is het wel veel werk, maar anderzijds moeten we maar een half uur spelen. Dat valt nog mee. Tot een paar jaar geleden speelde ik niet graag covers, maar nu neem ik het niet al te serieus. Je moet de nummers gewoon graag zingen, ik kies ze erg intuïtief en verder denk ik daar niet over na. Het is simpel: als je een song thuis zingt en je denkt 'I like it', dan is het oké." Harry Belafonte? "Ik weet eigenlijk niet waarom. Ik hoor hem vooral graag zingen en hij heeft supergoeie nummers. Ik hou vooral van zijn ballads. Die mijmerende songs van hem vind ik heel tof." Wat en met wie? "Ik breng bijna alleen rustige nummers. Wellicht speel ik ook nog een paar liedjes die niet van Belafonte zijn, maar wel bij zijn werk aanleunen. Ik breng mijn gitarist mee, maar zelf speel ik dan geen gitaar." Wow-moment? "Ik moet zeer jong geweest zijn, een jaar of zes, denk ik. Mijn ouders hadden een plaat van hem, de titel herinner ik me niet meer, maar het was een gele dubbelelpee." Alternatief? "Moeilijk. Tom Waits is enorm plezant om te zingen, hij heeft van die verhalende nummers. Al heb ik geen Waits-stem. Bowie lijkt me ook aangenaam." Toekomst? "Ik heb een jaartje afstand genomen, maar binnenkort begin ik met de opname van een cd. Ik kan er nog niet veel over zeggen, behalve dat het enorm kriebelt om te beginnen. Ik heb nog geen nieuw platencontract, maar dat geeft niet. We betalen de opnamen zelf en dan zien we wel wie ze wil uitbrengen."

Maandag 18 maart: Kris Dane brengt Harry Belanfonte, Pieter-Jan De Smet brengt Bruce Springsteen en Jan Geers zet tussendoor de tanden in het oeuvre van Martin Scorsese.

tom pintens / dean martin

Met dank aan 'de bomma'

Waarom? "Het is een tof initiatief. Ik heb een jaar geleden al eens in het STUK gespeeld en dat was een fijne zaal. Ik ben ook benieuwd naar het resultaat van de verbouwing. Dean Martin? "Ik hou al jaren van crooners à la Nat King Cole, Frank Sinatra of Dean Martin. Ik heb voor Martin gekozen omdat die het minst bekend is. Maar eigenlijk is de keuze voor Martin op de eerste plaats een keuze voor de jaren '50." Wat en met wie? "Ik heb nog geen idee wat ik ga spelen. Het wordt wel tijd om te kiezen, niet? Enkele dagen geleden heb ik wel al wat teksten van het internet geplukt die ik tussen de soep en de patatten lees. Er zitten heel veel liefdesliedjes bij, maar ik wil ook wat andere songs brengen, want het mag niet te melig worden. Dat betekent wel dat ik nog flink moet zoeken. Misschien gooi ik er ook wel een Nat King Cole-nummer tussen. Wow-moment? "Ik heb die platen van Dean Martin vroeger veel bij de bomma gehoord. Ik heb dat altijd schone muziek gevonden, maar ik heb me er wel altijd voor geschaamd, zeker toen ik met popmuziek begon." Alternatief? "Dat is moeilijk, al sta ik de laatste tijd wel opener tegenover covers. Ik heb overwogen om The Smashing Pumpkins te doen, maar dat is zo obvious." Toekomst? "Ik heb enkele platen geproducet die ik nog moet afwerken en ik denk dat we aan het einde van dit jaar met Zita Swoon nog in het buitenland zullen toeren. Flowers For Breakfast is begraven omdat het niet meer haalbaar was om die vijf mensen samen te brengen. Ik wil wel nog een plaat maken met Tine, maar ik ga eerst een solo-cd opnemen. Het is wel een grote stap om voor het eerst als enige zanger centraal te staan."

Dinsdag 19 maart: Eric Morel brengt Thelonius Monk, Tom Pintens brengt Dean Martin en tussendoor gaat Hendrik De Smedt aan de slag met klankopnamen van Elvis Presley.

daan stuyven / depeche mode

Thuismatch

Waarom? "Louter voor het plezier. Ik heb het aanvankelijk een beetje mee georganiseerd. Daarenboven heb ik lang in Leuven gewoond en mijn eerste optredens waren in het Stuc. Het wordt voor mij dus een beetje thuiskomen." Depeche Mode? "Het is een uitdaging, maar ik weet niet of het zal lukken.Misschien beslis ik om op het laatste moment iets helemaal anders te doen of om de nummers in een Johnny Cash-versie te brengen. Ik wil eigenlijk laten zien dat Depeche Mode goede nummers heeft, met soms heel straffe teksten, die me trouwens aan oude countrysongs herinneren. Wat en met wie? "Ik heb nog geen liedjes gekozen, maar wellicht kies ik voor songs uit de periode van Violator: niet het oudste materiaal, maar ook niet het recentste. Mischien breng ik ook nummers die Vince Clarke voor Yazoo heeft geschreven. Ik speel helemaal solo: gitaar en zang dus." Wow-moment? "Begin jaren '90 kwam ik op een koude winterdag in het Victoria Station in Londen aan en door de hal galmde 'Policy of Truth', wat heel erg bezwerend was. Dat zorgde voor een heel raar sfeertje en nadien is dat nummer me blijven volgen. Ik rond er fases mee af of ik begin er andere mee." Alternatief? "Randy Newman, maar het probleem is dat ik niet goed genoeg piano kan spelen om die nummers te brengen. Ik heb ook lang aan The Bee Gees gedacht. Toekomst? "Half april verschijnt een nieuwe soloplaat. Ondertussen ben ik met de muziek bezig voor Meisje van Dorothée van den Berghe en ik moet nog beginnen aan een andere soundtrack. Ze moeten allebei tegen eind april af zijn. En in het najaar verschijnt de nieuwe Dead Man Ray-cd, maar die is al opgenomen, al wil ik er nog wel wat aan sleutelen."

Dinsdag 26 maart: Jef Mercelis brengt The Smiths, Daan Stuyven brengt Depeche Mode en tussendoor gaat Hendrik De Smedt aan de slag met klankopnamen van Elvis Presley.

nathalie delcroix (laïs) / dolly parton

Grote borsten zijn niet meer fout

Waarom? "Er is me expliciet gevraagd om Dolly Parton te brengen. Dat leek me interessant omdat ik haar echt wel oké vind. Ik heb ja gezegd zonder na te denken en achteraf heb ik toch wat schrik gekregen, want Dolly Parton heeft een groter stembereik dan ik. Maar ondertussen heb ik al gerepeteerd en ik zie het volledig zitten. Dolly Parton? "Ik hou sowieso erg van country en Parton is gewoon fijne muziek. Bij momenten is haar muziek erg kitscherig, maar bij haar mag dat: ze is een vrouw die dikke borsten mag hebben. Als ik haar platen beluister, word ik op slag vrolijk." Wat en met wie? "Ik breng zeker haar twee bekendste nummers, 'Jolene' en '9 to 5', die zorgen gegarandeerd voor sfeer. Ik zing ook 'Love Is Just a Four-Letter Word' van Dylan en 'Jambalaya' van Hank Williams, dat is mijn lijflied, al richt ik me meer naar de versie die Brenda Lee als tienjarige heeft opgenomen: een beetje heviger, zeg maar. Daan Stuyven begeleidt me op gitaar en misschien zal hij hier en daar wat meezingen." Wow-moment? "Mijn vader had enkele van haar platen en als kind van tien, elf draaide ik die vaak. Als puber heb ik haar aan de kant geschoven omdat ik dacht dat ze fout was, maar sinds ik me op country heb gestort, heb ik Parton opnieuw omarmd." Alternatief? "Goh, dat kunnen er veel zijn. Bonnie 'Prince' Billy vind ik zeer goed, al weet ik niet of ik dat materiaal als vrouw kan brengen. Alison Krauss had ook wel gekund. Het zou zeker country zijn." Toekomst? "We werken aan nieuwe nummers en ondertussen zijn we rustig op zoek naar een producer. Als we iemand vinden met wie we graag zouden werken, maar die niet meteen vrij is, dan nemen we in de tussentijd een a capella-cd op, dat hebben we nog nooit gedaan."

Donderdag 28 maart: Guy van Nueten brengt Bach, Nathalie Delcroix brengt Dolly Parton en Jan Geers zet tussendoor de tanden in het oeuvre van Martin Scorsese.

Vadermoord vindt plaats in de STUK Studio, Naamsestraat 96, Leuven. Het eerste concert begint telkens om 20.30 uur. Kaartjes: 5,50/10 euro. Info: 016/32.03.20.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234