Zaterdag 23/10/2021

Belgisch kind krijgt jaarlijks voor 190 euro speelgoed

Belgische kinderen kregen vorig jaar voor gemiddeld 190 euro aan speelgoed. Dat is 12 euro meer dan het jaar ervoor. Ook dit jaar wordt weer een forse stijging verwacht. De stoomboot die de Sint vandaag naar Antwerpen brengt, zal zwaarbeladen zijn.

Door Felix de Fijter

BRUSSEL l De cijfers komen uit onderzoek van verbruikersorganisatie OIVO. Als ook videospelen worden meegerekend, klimt het gemiddelde tot 302 euro.

In 2005 hadden ouders per kind gemiddeld 178 euro voor speelgoed voor hun kroost, inclusief videogames was dat toen 282 euro. Het OIVO schat, op basis van de evolutie van de netto-invoer van speelgoed, dat de speelgoedmarkt vorig jaar met 7,34 procent is gegroeid. Dat is minder dan het gemiddelde van de voorgaande jaren, maar evengoed een forse stijging, aldus het OIVO. Omdat het gros van het speelgoed geïmporteerd wordt vanuit Azië en wordt betaald met de almaar dalende dollar, blijven de prijzen voor speelgoed vrij stabiel. In verhouding is er dus evengoed flink meer speelgoed verkocht, aldus het OIVO.

De Belgische uitgaven voor speelgoed in 2006 liggen flink hoger dan het gemiddelde in het Europa. Daar werd gemiddeld 150 euro uitgegeven per kind, zonder videospelen, en 180 euro met. Het Verenigd Koninkrijk is koploper op vlak van de speelgoedconsumptie (24 procent van de Europese markt), gevolgd door Frankrijk (19,6 procent), Duitsland (17 procent), Italië (7,9 procent) en Spanje (6,5 procent). België vertegenwoordigt 2,4 procent van de Europese markt.

De Belgische speelgoedketens staan, met Sinterklaas in aantocht, opnieuw topweken te wachten. Videospelen zijn dit jaar erg in trek, constateert het OIVO. In 2005 ging liefst 37 procent van de uitgaven voor speelgoed naar videospelletjes. Ander speelgoed in opmars is het speelgoed voor baby's en peuters en bouwspeelgoed. Terwijl vorig jaar pokersets, kindertelevisies, sterrenmake-up en bestuurbare vliegmachientjes het goed deden, voert nu constructiespeelgoed van Playmobil en Lego de lijst aan. Ook de jubileumeditie van Monopoly doet het nog steeds erg goed, net als merchandisingproducten van de Disneyfilm Cars. Poppen zijn dit jaar wat minder in trek.

Het OIVO ging ook na wie het speelgoed kiest en wat kinderen precies willen. Ten minste zeven op de tien jongeren kiezen zelf het speelgoed dat hun later aangeboden zal worden door de ouders. Kinderen tot twaalf jaar oud blijken zich meer te interesseren voor speelgoed dan voor videospelen. Vanaf veertien jaar kiezen negen op de tien jongeren de videospelen die ze willen krijgen.

Peter Biesemans van speelgoedketen Dreamland vindt het OIVO-gemiddelde van 190 euro erg hoog. "Volgens onze berekeningen geven ouders tussen de 100 en 150 euro uit aan speelgoed voor hun kinderen." Biesemans constateert het afgelopen jaar een stijging in de verkoop van 10 procent, beduidend hoger dan de 7,3 procent van het OIVO.

De jaargemiddelden van speelgoedketen Fun zitten dan weer hoger dan die van het OIVO-onderzoek. "Onze statistieken wijzen uit dat ouders jaarlijks gemiddeld 190 tot 220 euro per kind uitgeven", aldus Bart Coeman van Fun, dat de afgelopen maanden zelfs groeicijfers van ongeveer 20 procent noteert.

Eerder deze maand brak de verkoop van sinterklaasspeelgoed bij verschillende ketens al records, zo bleek uit een rondvraag bij de grote speelgoedketens. Bij Intertoys werd al een kwart meer verkocht in vergelijking met vorig jaar. Dreamland en Fun spraken van een stijging rond de 10 procent. Redenen voor de spectaculaire verkoop zijn volgens de ketens de speciale acties die al vroeg zijn ingezet. Eerder berekende Fedis dat aan sinterklaasuitgaven per kind tussen de 100 en 150 euro opgaat.

Tien toppers voor Sinterklaas

Vrachtwagen Mack (Mattel)

Ziekenhuis met inrichting (Playmobil)

Manège (Playmobil)

Treinset

(Duplo van Lego)

Jubileumeditie Monopoly

Spullen van Disneyfilm Cars

Circustent met led-verlichting (Playmobil)

Kidizoom digitale camera (VTech)

Cruiseschip (Polly Pocket)

Alle soorten

videogames

Zeven op de tien jongeren kiezen zelf het speelgoed dat ze later zullen krijgen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234