Zaterdag 24/07/2021

Belgisch kapitaal voor George Bush

Dochterondernemingen van Belgische bedrijven dragen hun steentje bij tot de campagne van de Republikeinse presidentskandidaat George W. Bush. Beaulieu is de gulste schenker, maar ook (personeelsleden van) Delhaize en Solvay doen hun duit in het zakje.

New York

Van onze correspondent / Eigen berichtgeving

Tom Ronse / Jan Scheidtweiler

De Amerikaanse wet op de financiering van verkiezingscampagnes stelt dat individuen en bedrijven niet meer dan 1.000 dollar (44.000 frank, 1.080 euro) mogen schenken aan een kandidaat. Die wet wordt echter massaal omzeild doordat er geen plafond is vastgesteld voor de hoeveelheid geld die men aan partijorganisaties mag geven. Die ongelimiteerde bijdragen worden soft money genoemd, in tegenstelling tot de gelimiteerde hard money-bijdragen die rechtstreeks naar kandidaten gaan. In theorie worden de partijen verondersteld om soft money alleen te gebruiken voor educatieve doeleinden en de financiering van partijactiviteiten. In de praktijk is elk wezenlijk onderscheid in de bestemming van soft money en hard money gaandeweg verdwenen. Dat leidde tot een explosieve groei van soft money-bijdragen.

Bedrijven weten dat hoe meer ze schenken, hoe meer invloed op en toegang tot de politici ze in ruil krijgen. Politici zetten bedrijven ook soms onder druk om soft money-bijdragen te geven. Beaulieu of America, een in Georgia gevestigde dochteronderneming van het West-Vlaamse tapijtenbedrijf, schonk vorig jaar 15.000 dollar (660.000 frank, 16.360 euro) soft money aan de Republikeinse partij.

Directieleden van Belgische bedrijven gaven ook rechtstreekse hard money-bijdragen aan de Bush-campagne. Zo schonken Jacques Leclerq en Linda Allen van Delhaize The Lion America respectievelijk 1.000 en 500 dollar aan Bush en gaf Fred Salek van Agfa eveneens 1.000 dollar aan Bush. De bedrijfsleider van Beaulieu America en schoonzoon van Beaulieu-baas De Clerck, Carl Bouckaert, schonk Bush in februari 1.000 dollar. Diezelfde dag gaven zijn vrouw Mieke en zijn kinderen Nicolas en Stephanie de campagne van Bush ook elk 1.000 dollar. Het geven van geld via vrouw en kinderen is een typische manier om de hard money-limiet te omzeilen. Een andere courante methode om die limiet op een legale manier te overschrijden is het bundelen van bijdragen van directieleden. Zo gaven negen directieleden van Solvay samen 6.250 dollar aan Bush. Solvay gaf in 1994 al 30.000 dollar (soft money) aan een organisatie van de Republikeinse congresleider Newt Gingrich. Gingrich van zijn kant zorgde voor wetsvoorstellen om de importheffingen op te schorten op producten die Solvay uit de moederonderneming in België importeerde en benaderde de Food and Drug Administration om snellere goedkeuring van Solvay-producten te verkrijgen.

Voorzover we konden nagaan gaf geen enkel met België geaffilieerd bedrijf financiële bijdragen aan Al Gore of de Democraten.

Het was gisteren niet mogelijk om bij alle betrokken bedrijven reacties te sprokkelen op dit nieuws. Woordvoerder Tardy van Solvay zei wel dat "zeker niet" uit naam van het bedrijf gegeven is. "We willen apolitiek zijn, maar we moedigen het aan dat onze werknemers zich als burgers engageren voor een politieke partij. Dat de giften aan Bush een link met Solvay verraden schrijft Tardy toe aan de manier waarop dat soort donaties geregistreerd wordt. "Aan donatoren wordt gevraagd hun naam, hun beroep en hun werkgever te vermelden. Bij Solvay America werken 4.400 mensen, het lijkt me dan ook maar normaal dat daar een aantal Republikeinen bij zit." Dat de negen allemaal directieleden zijn, wil Tardy toch nuanceren. "Een van hen was de manager van een productieafdeling en heeft als beroep 'manager' opgegeven. Maar het zijn eigenlijk allemaal kaderleden, geen mensen die in de directie van Solvay America zitten."

Republikeinen staken een handje toe om goedkeuring van Solvay-producten te bespoedigen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234