Zondag 11/04/2021

Belgisch bedrijfje sluit deal met YouTube

Nauwelijks de schoolbanken ontgroeid, maar wel al een contract gesloten met YouTube.

De drie jongens achter het Oost-Vlaamse internet-bedrijfje Zentrick zijn er deze week in geslaagd.

Bedrijven overspoelen het internet met reclamefilmpjes in de hoop om de consumenten aan te zetten hun producten aan te kopen, of om de relatie met hun klanten te versterken. Alleen, wie naar dat filmpje kijkt, kan niet veel meer doen dan kijken. De adverteerder moet hopen dat er later resultaat uit komt.

Kan beter, vonden Frederik Neus, Pieter Mees en Pieter Delbeke. De drie jongeren richtten daarom in de zomer van 2010 met Zentrick hun eigen bedrijfje op om de video-ervaring op het internet interactiever te maken.

Op hun site staat nu bijvoorbeeld een demofilmpje waarin Hunkemöller reclame maakt voor bh's. Als je over het filmpje beweegt met de computermuis, stopt het filmpje onmiddellijk en geeft het informatie over de bh of slip waar de muis blijft stilstaan. Wil je het kopen? Een klik, juiste maat opgeven en het zit in de boodschappenmand. "Anders moeten vrouwen naar een andere site surfen en vinden ze daar tot hun frustratie vaak net dat model niet", zegt Neus. "Met zo'n interactieve video is dat opgelost." Danone liet dan weer een filmpje maken waarmee het de bedoeling was om zoveel Actimel-flesjes aan te klikken. Op het einde krijg je een kortingsbon waarvan de waarde bepaald wordt door het aantal aangeklikte flesjes.

Het in Lochristi gelegen Zentrick richt zich ook niet alleen op de adverteerders. Het passeerde ook al langs telecomproviders en tv-zenders om hun technologie voor te stellen. "Een zender zou bijvoorbeeld een film kunnen uitzenden zonder reclameblokken", legt Neus uit. "In de plaats zou een bedrijf als Coca-Cola kunnen zeggen dat je blikjes moet aanklikken in de film."

Dure zaak

Het lijkt voor de hand liggend om zo'n dingen te maken, maar achter de filmpjes schuilt flink wat technologie, zegt Frederik Neus. "Het lijkt inderdaad logisch, maar het is ook heel moeilijk om zo'n dingen te kunnen realiseren. Bovendien moet het ook op een efficiënte manier. Voor bedrijven als Nike is het misschien geen probleem om zo'n dingen te betalen, maar niet iedereen kan dat."

Ambitie

De technologie van Zentrick slaat aan. Nadat het eerder al samenwerkte met onder andere Unilever Europa en Procter & Gamble, sloeg het deze week de grootste vis aan de haak: YouTube. Wat het contract met de Amerikaanse videowebsite precies inhoudt, mag Neus van de Amerikanen niet zeggen. "Maar het is wel veel meer dan we eerst gedacht hadden. Het gaat om verschillende projecten en ze zijn laaiend enthousiast. In nog geen twee maanden tijd hebben we al verschillende meetings met hen gehad. Als ze niet in onze technologie zouden geloven, zouden ze er niet zo veel vaart achter zetten."

In zee gaan met YouTube is volgens Neus hoe dan ook het beste wat Zentrick kon overkomen. "We hebben nu een van de belangrijkste bedrijven uit onze sector als klant en krijgen zo een heel groot distributieplatform voor onze interactieve technologie. Ook onze internationalisering zal daardoor een stuk sneller kunnen gaan." Al heeft Zentrick op dat laatste vlak al een aardig parcours afgelegd. Nog geen twee jaar na de oprichting telt het bedrijf al vier werknemers in België en zijn er drie mensen in de Verenigde Staten aan de slag. Bovendien zijn Neus en co ook aan het uitkijken om een vertegenwoordiger in Londen te hebben. Om de groei mogelijk te maken, is Zentrick nu ook bezig met een investeringsronde. Bedoeling is om op die manier extra geld en kennis te krijgen.

Middelen die nodig zijn om de ambities van Zentrick te realiseren. Want die liggen hoog. "Wie nu filmpjes bekijkt op het internet, kijkt raar op als hij interactiviteit ziet", zegt Frederik Neus. "We willen er voor zorgen dat mensen raar opkijken als ze videofilmpjes bekijken die geen interactie toelaten. We willen bereiken dat interactiviteit de standaard wordt."

www.zentrick.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234