Woensdag 29/06/2022

België was onze blinde vlek in Europa

Peter Voet van Easyjet heeft het volledig mis als hij beweert dat er tot nog toe geen lowcost verbindingen bestonden tussen Brussel en Genève en tussen Brussel en Berlijn. (DM 30/6).

Het is hem blijkbaar door zijn lange verblijf in Zwitserland volledig ontgaan dat Brussels Airlines geen klassieke luchtvaartmaatschappij meer is maar wel sinds dit jaar zowel een fullserviceproduct (b.flex) als een lowfare aanbod (b.light) aanbiedt. Brussels Airlines vliegt zes keer per dag naar Berlijn en zeven keer per dag naar Genève. Al lang voor de komst van Easyjet bieden we tickets 'all in' aan vanaf 29,49 euro (Berlin Schonefeld) en 32,49 euro (Genève). Als je weet dat de luchthaventaksen al 25 euro bedragen, dan besef je hoe scherp die prijzen wel zijn. Naar ons bescheiden gevoel zijn dat toch lowcosttarieven. Bovendien laten we onze klanten ook nog eens de keuze uit verschillende vluchten per dag.

Don't judge too easy, zullen we maar concluderen.

Geert Sciot,

woordvoerder Brussels Airlines

Verhoudingsgewijs meer allochtonen in kmo's

"Grote bedrijven hebben meer interesse voor hoogopgeleide allochtonen dan kmo's", beweert Tarik Fraihi van Kif Kif (DM 2/7). Slechts de helft van hen vindt een job, meestal in multinationals. Dat kan kloppen. Want verhoudingsgewijs werken ook de meeste hoogopgeleide autochtonen ongetwijfeld in grote bedrijven en multinationals. Daar zijn gezien de schaalgrootte gespecialiseerde hr-diensten, boekhouddiensten, centrale diensten en juridische departementen veel sterker uitgebouwd dan in de kmo's. Voor dergelijke specialisaties los van de corebusiness doen kmo's in grote mate een beroep op externe adviseurs en instellingen. Tarik Fraihi kan door zijn bewering, wellicht ongewild, de indruk wekken als zouden kmo's hoger opgeleide allochtonen weren. Dat is dus niet zo.

De hogeropgeleiden van welke kleur of afkomst ook, blijken er minder nodig. Bovendien beschikken heel wat kmo's niet altijd over de middelen om die fulltime te betalen. Globaal stellen kmo's verhoudingsgewijs evenwel meer allochtonen te werk dan grote bedrijven en zeker veel meer dan de overheid. Een vijfde van alle tewerkgestelde allochtonen werkt in een kleine onderneming met minder dan tien werknemers. Een vierde van de werkende allochtonen is aan de slag in een kmo met 10 tot 49 werknemers. In de bedrijven met minder dan 50 werknemers werkt 45 procent van de werkende allochtonen, hoewel dat soort bedrijven maar 37 procent van het totale aantal werknemers in dienst heeft. Bij de grote bedrijven is de situatie omgekeerd. Ze hebben 57 procent van alle werknemers in dienst. Toch stellen ze minder dan de helft van de actieve allochtonen te werk.

"Een derde van de Belgen heeft niet graag een allochtoon als collega", laat Tarik Fraihi nog weten. Kennelijk valt dat met de collega's in een kmo beter mee. In dat soort bedrijven kennen de collega's mekaar en werkt 'de baas' vaak letterlijk naast de medewerkers. In 85 procent van de kmo's is de werkgever trouwens zelf 'personeelsdirecteur'. Dat kmo's door de band te eng denken, zoals Tarik Fraihi beweert, klopt niet. De feiten bewijzen het tegendeel.

Als evenwel hooggeschoolde 'nieuwe Belgen' effectief nog altijd minder kansen krijgen op de arbeidsmarkt dan hun bleker gekleurde landgenoten, dan is dat ook voor ons uiteraard onaanvaardbaar. Daarom namen we onmiddellijk met Tarik Fraihi contact op om te bekijken hoe we dat het best aanpakken... samen! Elkaar met wederzijdse vooroordelen bestoken is contraproductief. Het probleem stellen mag en moet. Samen zoeken naar realistische oplossingen met resultaten op het terrein, is beter. Unizo zal daar graag aan blijven meewerken, zoals we dat nu onder meer via Jobkanaal al doen.

Karel Van Eetvelt,

gedelegeerd bestuurder Unizo, de Unie van Zelfstandige Ondernemers

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234