Donderdag 04/06/2020

België streamt achter

Streamingdiensten als Spotify, Apple Music en Deezer slagen er steeds beter in mensen te doen betalen voor muziek. Behalve in ons land, blijkt uit de cijfers. 'In België komen dit soort dingen altijd trager van de grond.'

Vorige week vrijdag was 'Rockstar' van Post Malone het populairste nummer op Spotify in ons land, goed voor 31.884 luisterbeurten. Dat lijkt behoorlijk wat, tot je de Belgische cijfers naast die van onze noorderburen legt. Daar was de Nederlandse rapper Frenna de populairste jongen van de dag op Spotify. Zijn hitje 'Vervloekt' werd maar liefst 215.634 aangeklikt.

Akkoord, Nederland telt pakweg 6 miljoen inwoners meer dan België, maar dat alleen kan de gigantische kloof tussen Frenna en Post Malone niet verklaren. Dat het niet alleen aan de inwonersaantallen ligt, bewijzen de charts uit landen zoals Denemarken en Zweden. Ook de Denen blijken wild van Post Malone. 'Rockstar' werd er vorige vrijdag 110.720 keer beluisterd, terwijl Denemarken het in vergelijking met België met zowat de helft minder inwoners moet doen.

Hetzelfde verhaal in Noorwegen, dat ongeveer evenveel inwoners als Denemarken telt. Daar was 'All Falls Down' van Alan Walker met 161.009 luisterbeurten de meest beluisterde song van de dag.

Koppelverkoop

Dat we een achterstand goed te maken hebben, is met wat cijfertjes objectief vast te stellen. Achterhalen hoe we die achterstand opgelopen hebben, blijkt net iets moeilijker. "Het is een combinatie van factoren", denkt Olivier Maeterlinck, algemeen directeur van de Belgian Entertainment Association (BEA), de koepelorganisatie die de muziekproducenten en distributeurs vertegenwoordigt. "Eerst en vooral is er de timing. Spotify is in Zweden in 2007 op de markt gekomen. In Nederland was dat in mei 2010. Wij hebben tot 2012 moeten wachten. Zo kom je eigenlijk al met een achterstand aan de start."

Bovendien kijken Belgen graag de kat uit de boom als het over nieuwe technologieën gaat. "Het is een steeds terugkerend fenomeen", zegt Tom Evens, professor media-industrieën aan de UGent. "Of het nu om de groei van Netflix, muziekstreaming of crowdfunding gaat: in België komen dat soort dingen altijd trager van de grond."

Een fenomeen dat ook Patrick Guns, general manager bij Universal Music Belgium, herkent. "Toen de gsm zijn intrede deed, zag ik ze in Londen binnen de kortste keren in het straatbeeld opduiken. In België was het daar veel langer op wachten."

Spotify en consorten werden ook niet geholpen door de omstandigheden. Het verbod op koppelverkoop, bijvoorbeeld, leidde ertoe dat smartphones in België in vergelijking met het buitenland lang bijzonder duur bleven. Dat was een probleem voor muziekstreamingdiensten, omdat smartphones nu eenmaal de toestellen bij uitstek zijn waar mensen muziek op beluisteren.

Ook de dure data-abonnementen waren zo'n remmende factor. "Die prijzen zijn nu min of meer genormaliseerd", vertelt Evens. "Maar toch zit de angst om met hun mobiele telefoon te veel data te gebruiken er bij veel mensen nog in."

Ook het vooralsnog ontbreken van een geslaagde marketingcampagne met een streamingdienst in de hoofdrol zorgt ervoor dat Spotify en co. bij ons een maatje kleiner uitvallen dan in het buitenland. "In Nederland krijgt elke abonnee van KPN, de grootste mobiele operator van het land, gratis een premium Spotify-account", zegt Maeterlinck. "Dat geeft zo'n dienst een geweldige boost. Bij ons probeerde Proximus een aantal jaar geleden iets vergelijkbaars met Deezer, maar omdat streaming nog geen ingeburgerd begrip was, is die actie nooit van de grond gekomen."

En dan is er nog de onwrikbare Belgische trouw aan de radio. "In de recentste digimeter geeft 65 procent van de ondervraagden aan nog steeds muziek via de radio te beluisteren", vertelt Olivier Braet, onderzoeker bij iMinds-SMIT-VUB. "In de hele EU grijpt slechts 50 procent nog naar zijn radiotoestel."

De gebrekkige groei van streamingplatformen heeft dus een hele reeks oorzaken, al zijn de meeste obstakels ondertussen uit de weg geruimd. Het lijkt dus een kwestie van tijd voor Apple Music, Spotify en Deezer ook bij ons een forse groeischeut krijgen.

Vitrine

Maar niet alleen het aantal streams baart de muziekindustrie zorgen. Ook wat er geluisterd wordt, is een probleem. Keren we nog eens terug naar de charts van vorige vrijdag. Dan zien we in Nederland vijf nummers van eigen bodem in de top 10 opduiken. In België is er dat er slechts één. Nochtans doet de Belgische muziekscène het qua radio-airplay en ticketverkoop beter dan ooit tevoren. Zowel Guns als Maeterlinck zoeken de oorzaak voor dat probleem bij Spotify. Het met voorsprong grootste streamingplatform in ons land houdt er, anders dan in Nederland, geen Belgische portaalsite op na. "Vergelijk het met een platenzaak", zegt Guns. "De albums die daar in de etalage liggen, zullen beter verkopen dan wat achteraan in de platenbakken zit. Alleen hebben wij bij Spotify dus niet zo'n uitstalraam om onze artiesten in de kijker te zetten."

Ook dat probleem zou met het nodige geduld moeten verdwijnen. Maeterlinck: "We zijn al een hele tijd in gesprek met Spotify. Het bedrijf is vast van plan werk te maken van een eigen site voor de Belgische markt. Alleen zijn wij niet de enigen die daar op de deur kloppen. Ook landen als Oostenrijk, Zwitserland en Turkije moeten het voorlopig zonder eigen site doen. Ook daar willen ze hun eigen artiesten een duwtje in de rug geven."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234