Donderdag 21/01/2021

België is niet langer 'wafels en bier', België is Tomorrowland

Het razend populaire dancefestival Tomorrowland in recreatiedomein De Schorre in Boom zal ook dit jaar zijn maximumcapaciteit van 180.000 bezoekers ontvangen. En die komen van overal ter wereld.Beeld Photonews

Twee seconden duurde het vooraleer Tomorrowland helemaal uitverkocht was. Daarmee barst het Boomse dancefestival zeven jaar na oprichting definitief uit zijn voegen.

'I've got my ticket ... I'm so proud of you, my fast internet!!!' Robin, adolescente Duitser en een van de 1.057.594 Facebook-volgers van Tomorrowland, is trots. Enthousiast vooral. Niet onterecht: hij slaagde er zaterdagochtend in om een ticket voor het sprookjesachtige dancefestival te bemachtigen. En stak daarmee honderdduizenden andere liefhebbers de loef af. "Op het piekmoment probeerden ongeveer twee miljoen mensen binnen te geraken", zegt woordvoerster Debby Wilmsen. "Goed voor 100 miljoen clicks in enkele seconden. Daaronder zaten heel wat Belgen, Duitsers, Fransen en Nederlanders. Maar ook uit Australië bleek de vraag enorm."

Na amper twee seconden bleken alle beschikbare toegangstickets, 100.000 in totaal, aan de man gebracht. Een uur later waren alle betalingen ook effectief verwerkt. Ter vergelijking: vorig jaar duurde het vier dagen vooraleer Tomorrowland het 'uitverkocht'-bordje mocht bovenhalen. "En dat vonden wij toen al heel vlot", lacht Wilmsen. "Gelukkig hadden we via Facebook, YouTube en de voorinschrijvingen gemerkt dat het dit jaar nog sneller zou gaan."

En of. Ook de verkoop van de vele comfort en travel packages, inclusief luxueuze overnachtingen of vliegtuigtickets vanuit steden als New York, Londen of Rome, loopt immers bijzonder gesmeerd. Twee weken geleden vlogen bovendien de eerste 80.000 tickets, voorbehouden aan de Belgische festivalgangers, reeds vliegensvlug de deur uit. Kwam er toen nog veel kritiek op de moeizame onlineverkoop, dan verliep een en ander dit weekend een pak gestroomlijnder. "Na de Belgische voorverkoop zijn we van ticketprovider veranderd", zegt Wilmsen. "Onze homepage is zaterdag een paar keer uitgevallen, maar voor de rest zijn alle systemen ditmaal wel overeind gebleven."

Veel ontgoochelde reacties niettemin dit weekend. Eerste signalen van valse ticketverkoop, ook. "Dat hebben wij ook al gemerkt", zegt Wilmsen. "Op Facebook biedt iemand bijvoorbeeld 10 kaarten aan, maar dat kan helemaal niet want iedereen kon maximaal 4 kaarten kopen. We gaan op sites als eBay of Kapaza gerichte controles uitvoeren, en zijn ook van plan om in juli zelf vrijgekomen tickets op te kopen om die dan via de wachtlijsten terug beschikbaar te stellen."

Klinkende namen
Hoe dan ook: van 27 tot en met 29 juli zakken 180.000 danslustigen naar recreatiedomein De Schorre in Boom af. Een groot contrast met de allereerste editie, in 2005. Toen bestond Tomorrowland nog uit één festivaldag en 10.000 bezoekers. "Deze razendsnelle uitverkoop is een mooi compliment", zegt Wilmsen. "De voorbije drie jaar hebben we namelijk niet meer geïnvesteerd in banners of posters. En toch is onze naambekendheid, vooral in het buitenland, alleen maar blijven groeien."

Met dank aan de International Dance Music Awards, de 'Oscars van de dancewereld' waar Tomorrowland onlangs tot 'beste festival van de wereld' werd uitgeroepen, maar ook aan de bijzonder vitale mond-aan-mondreclame. "De fans van het eerste uur brengen steeds meer vrienden mee, en ook de dj's zelf vertellen blijkbaar enkel positief over ons festival. Onlangs had een vriendin een fotoshoot in Zuid-Afrika: 'Jij komt uit België? Ha, van Tomorrowland!' kreeg ze toen te horen. Tomorrowland zet België opnieuw op de kaart, en dat is zeer fijn om te merken. Vroeger was België het land van wafels en bier, nu van Tomorrowland."

Wachtrijen voor het podium, klinkende namen erop. Onder meer Swedish House Maffia, David Guetta, Carl Cox, Fatboy Slim en Avicii sieren dit jaar de affiche. Met als extra troeven: feeërieke decors, een brede waaier aan eet- en drankkramen en comfortabele logeermogelijkheden. "En dat comfort willen we blijven bieden", beklemtoont Wilmsen. "Het domein van de Schorre heeft intussen haar maximumcapaciteit bereikt, maar we gaan zeker niet verhuizen. We krijgen vanuit Brazilië of Zwitserland zelfs de vraag om daar spin-offs van het festival op te starten maar dat is, net als nog een extra festivaldag, momenteel niet aan de orde. Tomorrowland moet voor iedereen leuk blijven, ook voor de medewerkers."

Of zoals de slogan van 's lands populairste muziekfestival luidt: 'Yesterday is history. Today is a gift. Tomorrow is mystery.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234