Woensdag 20/11/2019

België blijft belangrijk doorvoerland in Europese drugshandel

Wie in pakweg Frankrijk cocaïne koopt, krijgt wellicht spul dat ooit via ons land gepasseerd is. Want België is en blijft een van de belangrijkste in- en doorvoerlanden van drugs in Europa, zo schrijft het Europese Drugsobservatiecentrum EMCDDA in haar jaarrapport.

Niet onlogisch, vindt Liesbeth Vandam van EMCDDA. "België ligt in het centrum van Europa, en is sowieso erg actief in het transport van legale goederen." Ook onze havens, en dan vooral die van Antwerpen, zijn duidelijk een verklarende factor. "Als je het geluk hebt dat een van de belangrijkste containerhavens in je land ligt, dan krijg je er bijna automatisch de smokkel bij", zegt Pascal Garlement, hoofd van de centrale dienst drugs van de federale gerechtelijke politie.

Elke drug heeft zo zijn eigen traject. Hasj bijvoorbeeld komt vooral uit Marokko, dat op de hielen wordt gezeten door Afghanistan. "Hier is België toch vooral een doorvoerland", weet Garlement. "Op straat vinden we vooral cannabis, bij de grote inbeslagnames betreft het doorgaans cannabishars, wat hier niet populair is." Die hars gaat vaak naar Nederland, waar het verkocht of bewerkt wordt.

Cocaïne komt vooral via containerschepen ons land binnen, en het probleem blijkt het meest acuut in de haven van Antwerpen. "Soms gebruiken handelaars ook de regionale luchthavens, zoals die van Charleroi", zegt Garlement. "De drugs gaan dan naar Nederland, waar de herverdeling gebeurt. Vandaar uit vertrekt de cocaïne weer naar hier, of naar Italië, Spanje, Frankrijk en Groot-Brittannië. Ook de Balkan is een bestemmingsland, maar dat is eerder uitzonderlijk."

Typisch voor heroïne is dan weer dat het vooral via vrachtwagens en auto's België ingesmokkeld wordt. De mondiale leverancier is Afghanistan, dat zijn product langs de beruchte zijderoute en dus Turkije naar Europa brengt. "Een deel van het spul blijft hier, de rest wordt richting Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en, alweer, Nederland gestuurd."

De Europese spil van de Europese drugstrafiek is dus Nederland, maar België blijft al jaren de toegangspoort. Een pijnlijke vaststelling, zegt veiligheidsexpert Brice De Ruyver (UGent). "We moeten ons toch vragen stellen als de handelaars Nederland zien als uitvalsbasis, en toch al jaren het risico blijven nemen om via België te importeren." De oorzaak is volgens hem duidelijk: een manifest gebrek aan controle. "De haven van Antwerpen telt vier douaniers, dat is een schrijnend tekort aan volk, dat al meermaals is aangeklaagd. In een goederenhaven valt en staat alles met profiling en scanning van containers."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234