Maandag 26/10/2020

Belgen vinden verzekeringen te duur

De Belgen klagen over de premieverhogingen voor auto- en hospitalisatiepolissen. Dat blijkt uit cijfers van de Ombudsman van de Verzekeringen. In de eerste drie maanden van het jaar zag de ombudsman het aantal klachten met 18 procent toenemen ten opzichte van een jaar eerder. De stijging is vooral een gevolg van klachten over de hogere premies voor autoverzekeringen en over de premiestijging voor individuele hospitalisatieverzekeringen die onder meer de marktleider DKV doorvoerde.

Het aantal klachten in verband met hospitalisatieverzekeringen lag in het eerste kwartaal 40 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Om die klachten te behandelen is het nog wachten op de uitkomst van de juridische procedures die daarover aangespannen zijn.

Ook klachten in verband met het faillissement van de makelaars Master Finance en Kobelco droegen bij tot de toename van het aantal dossiers begin dit jaar.

Over 2009 noteerde de ombudsman een daling van het aantal klachten met 3,7 procent ten opzichte van 2008. Het is de eerste keer in de ruim 20 jaar dat de dienst bestaat dat er sprake was van een daling. Ombudsvrouw Josette Van Elderen verklaart de daling door een betere klachtenbehandeling bij de verzekeraars zelf. Daardoor moest de ombudsman minder in actie komen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234