Dinsdag 17/05/2022

Belgen veroveren New York

De groepsexpo in de Robert Millergalerie stelt zich tot doel ‘een overzicht te geven van de Belgische hedendaagse kunstscene’. Zo staat het in de persrelease, maar het lijkt wat te hoog gegrepen. Met slechts negen kunstenaars heb je geen overzicht, hoogstens een staalkaart van de smaak van tentoonstellingsmaker Tim Goossens. De show heet Avec le temps, naar het lied van Leo Ferré, maar dat thema werd achteraf gekozen, nadat Goossens zijn keuze had gemaakt.

‘Tijd’ is de rode draad in de tentoonstelling, maar die draad is losjes geweven. Hij is wel duidelijk aanwezig in de etalage van de galerie die door de jonge Brusselse kunstenaar Fabrice Samyn is veranderd in een grote zandbak. Daarin liggen glazen vormen die een reusachtige gebroken zandloper suggereren. Het graf van de tijd, heet dat dan. Van Samyn zijn er ook grote, korrelachtige foto’s te zien. Het lijken ruimtefoto’s, maar bij nader toezien blijken het close-ups van de navels van Adam en Eva op schilderijen van oude Vlaamse meesters. Ook dat roept tijdsvragen op, meer bepaald de vraag naar het begin. Waarom hadden de eerste mensen navels?

Tijd die bevriest

De andere zaal aan de straatkant is door Pieter Vermeersch geschilderd in gradaties van blauw. De installatie is een lege meditatieruimte waarin de tijd stil lijkt te staan en tegelijk - door het wisselende licht dat binnenvalt - voortdurend beweegt. Van fotograaf Dirk Braeckman, die vorig jaar een overzichtstentoonstelling kreeg in de Millergalerie, zijn er drie bijna abstracte exploraties van oppervlakten van muren, gordijnen en een tafel in subtiele grijze tonen. Elegant en enigmatisch. Daarnaast hangt een serie werken van de in Brussel wonende Nederlander Willem Oorebeek. Ze toont een icoon die zelf ook over vergankelijkheid gaat, Bruegels Toren van Babel, bedekt met een laagje zwarte inkt, waarachter de aandachtige toeschouwer nog hier en daar een detail van het originele beeld kan ontwaren. In grote, elegant geborstelde zwart-witschilderijen mengt Stephan Balleux anachronistische scènes met wervelende abstracte vormen. Verder zijn er nog nagemaakte ‘gevonden voorwerpen’ van Koenraad Dedobbeleer en een video waarin Edith Dekyndt op poëtische wijze magnetisme exploreert. In een apart zaaltje draait een filmpje van Els Opsomer. We zien de rand van een plein waar veel verkeer en voetgangers passeren. Plots lijkt het alsof de tijd lijkt te bevriezen. De bussen en taxi’s stoppen, de voetgangers verzetten geen voet. Slechts een man (een tijdreiziger?) wandelt voort, zo onopvallend mogelijk. Na enkele minuten schiet het leven weer op gang en snel lijkt het alsof er niets is gebeurd. Het is een bevreemdende massaperformance. Opsomer schoot het filmpje op het Taksimplein in Istanboel. Elke 10de november om 9.05 uur staat heel Turkije stil om de dood van Ataturk te gedenken. Het textiel van Philip Metten zorgt voor de enige felle kleuren in de show. Het diende bovendien als pak voor Tim Vanhamel (ex-dEUS) die de druk bijgewoonde opening vorige donderdag muzikaal opluisterde. Hij droeg Mettens ‘sound costume’ met ingebouwde elektronica en neonlichten.

Van Parijs naar New York

Voor Tim Goossens zijn het drukke tijden. Terwijl hij de Belgische show samenstelde, ontwierp hij, samen met Kate McNamara, een groepstentoonstelling in PS1, het bijhuis voor hedendaagse kunst van het Moma. In Between Spaces, zoals de show heet, is het bindteken het gebruik van alledaags materiaal in een verrassende context. Goossens is pas 28 jaar maar zijn carrière lijkt in de lift. De blonde krullebol uit Begijnendijk haalde eerst zijn verplegersdiploma en werkte dan zeven jaar als verpleger om zijn studies te betalen. Hij stuurde kunstgeschiedenis aan de KUL en dan museumbeheer aan de Ecole du Louvre en geschiedenis van de fotografie aan de Sorbonne. Parijs kotsbeu zijnde, sprong hij op een vliegtuig naar New York. Daar kon hij aan de slag als stagiair in het Moma en nog geen jaar later kreeg hij een baan aangeboden als assistent-curator in PS1, waar hij nu twee jaar werkt. Met een stijgende reputatie, zodat Robert Miller hem een jaar geleden uitnodigde om een Belgische overzichtstentoonstelling te maken.Er zijn nog andere Belgen in de New Yorkse galeries. Galerie Broadway 1602 toont de schilderijen die Evelyne Axell, een Belgische vertegenwoordiger van de popart, in 1971-’72 maakte, voor ze omkwam in een auto-ongeluk. Nylondraad en staal zijn de basiselementen in de soloshow van beeldhouwer Harold Ancart in LMAKprojects. In het Institute for Jewish Research loopt de tentoonstelling Eugeen Van Mieghem and the Jewish immigrants of the Red Star Line. Tijdens de grote Joodse emigratie uit Oost-Europa was Antwerpen een belangrijke tussenstop. Van Mieghem (1875-1930) schilderde wat hij zag: armzalige emigranten en het leven in de haven. In The Living Room is een groepstentoonstelling te zien waaraan verscheidene Belgen deelnemen. De interactieve show heet Bits ’n Pieces en wil “de volgende fase van de digitale revolutie” anticiperen; onderzoeken hoe de consumptie van huizen, meubels en andere objecten erdoor verandert. De tentoonstelling is samengesteld door de Belgische en Nederlandse designers Claire Warnier, Dries Verbruggen, Lucas Maassen, Jan Habraken en Alissia Melka-Teichroew. Eveneens in the Living Room rondde ‘The bony king of nowhere’ (de 22-jarige Gentenaar Bram Vanparys) op 2 november zijn eerste Amerikaanse tour af. Eind november komt de Belgische filmcomponist en dirigent Dirk Brossé met de populaire show Star Wars in Concert naar sportarena’s in de New Yorkse regio. En het performance art-festival Performa 09 dat momenteel New York onveilig maakt, introduceerde het Brusselse danstheater-gezelschap Meg Stuart&Damaged Goods dat Auf den Tisch! (‘aan de tafel’) opvoerde, een ‘improvisatieproject’ voor acteurs, redenaars en muzikanten.Avec Le Temps/ In Time: tot 23 december.www.robertmillergallery.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234