Donderdag 02/04/2020

Vervoer

Belgen rijden op kop met elektrische fiets

Anthony Degryse, zaakvoerder van het Gentse Fiets!, op een elektrische vouwfiets. Beeld Wouter Van Vooren

Ons land rijdt op kop in de verkoop van elektrische fietsen. Van alle fietsen die we kopen is 31 procent een e-bike. Daarmee halen we zelfs fietsland Nederland in. "Tegenwoordig word je raar bekeken als je nog helemaal zelf trapt."

In het Europese e-bike-klassement zijn de Belgen leider, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse Fietsersbond. Van alle verkochte fietsen in ons land is ruim 31 procent elektrisch. Nederland volgt op de tweede plaats met 29 procent, gevolgd door Oostenrijk (19%), Duitsland (12%) en Denemarken (10%). "Hiermee lijken de Belgen vooruitstrevender dan Nederland, omdat zij eerder willen afstappen van de conventionele fiets", luidt het. 

Mobiliteitsfederatie Traxio bevestigt de data en zag vooral de laatste vijf jaar "een enorme boost in populariteit". 

Meer heuvels

Opmerkelijk alleszins dat we hoger scoren dan onze noorderburen, zo verknocht aan hun stalen ros. Bij de Vlaamse Fietsersbond zien ze verschillende redenen. "Ons land is heuvelachtiger, en dus heeft de e-bike hier sowieso meer nut", stelt woordvoerder Roel De Cleen. "Bovendien leggen wij voor ons woon-werkverkeer vaak langere afstanden af dan Nederlanders, puur door het verschil in ruimtelijke ordening. Dat maakt de elektrische fiets ook interessant voor zulke verplaatsingen van 10 à 20 kilometer." 

Bovendien hebben de Belgen ook de wetgeving mee. Wie naar het werk trapt met een gewone elektrische fiets (maximum 25 km/u) krijgt daar een vergoeding voor. Of dit ook ingevoerd wordt voor de 'high speed'-bikes, die tot 45 km/u halen, is niet uitgesloten. In Nederland is zo'n fietsvergoeding niet bij wet verplicht.

Ook zijn die snelle e-bikes sinds kort toegelaten op de jaagpaden langs de Vlaamse waterwegen. In Nederland, daarentegen, worden de high speeds gelijkgeschakeld met bromfietsen, waardoor ze op meer fietspaden worden gebannen. "Tot grote spijt van velen", betreurt Martijn Van Es van de Nederlandse Fietsersbond. "Want zij voelen zich natuurlijk veel meer fietser dan bromfietser." 

Breder publiek

Nuttig, ecologisch, gezond, minder files, makkelijk parkeren, en je krijgt mensen op de fiets die anders nooit meer het zadel zouden bestijgen. Ziedaar de voordelen van de e-bike, somt Anthony Degryse op. In zijn Gentse zaak Fiets! ziet hij de vraag alleen maar groeien. 

"Zo'n drie op de vier klanten die hier binnenkomen hebben interesse in een elektrische fiets. En dan gaat het zeker niet alleen om ouderen. Het publiek breidt almaar uit. Ook omdat er zoveel modellen bij komen. Zo heb je nu een e-vouwfiets, makkelijk mee te nemen op de trein. Of bakfietsen met een motortje. Veel jonge gezinnen maken hier gebruik van, zodat ze de wagen op stal kunnen laten. Het blijft evolueren: zo is er ook een e-mountainbike. Vooral in Wallonië zie je dat al. Dat maakt je daarom geen mindere sporter: je moet nog altijd zelf trappen. Zet je geen kracht op de pedalen, dan valt het motortje uit." 

Kijken we naar het aantal fietsen per inwoners, dan moeten we onze noorderburen alsnog laten voorgaan: met 1,3 fietsen per Nederlander versus 0,5 fiets per Belg. Martijn Van Es: "Op dat vlak liggen we nog een straatlengte op jullie voor. Belgen zien de fiets nog vooral als recreatiemiddel, bij ons is de fiets altijd de logische keuze."

Zaakvoerder Anthony Degryse is alvast gezwicht voor het motortje. "Tegenwoordig krijg je reacties als je geen e-bike hebt: 'Waarom trap jij nog helemaal zelf?' Ik gebruik hem voor de boodschappen. Met de twee fietstassen volgeladen voelt mijn e-bike nog even licht alsof ik niet geladen zou zijn. Nog zo fijn als je een helling op moet. Fluitje van een cent."

***

Hoeveel kost zo'n e-bike? 

• gewone e-bike (max. 25 km/u): van 1.100 euro tot 3.700 euro

 high speed e-bike (max. 45 km/u): van 2.800 tot 9.000 euro

 e-vouwfiets: van 2.100 euro tot 2.600 euro

 e-bakfiets: van 3.000 euro tot 4.500 euro

 e-mountainbike: van 2.000 euro tot 3.000 euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234