Zondag 24/10/2021

Belgen nemen deel aan Nederlandse wedstrijd voor microvliegtuigjes

Op de Veluwe in Nederland nemen dinsdag ook enkele Belgen deel aan een internationale wedstrijd in verband met autonome vliegtuigtechnologie, zo is vernomen bij de woordvoerder van de TU Delft en bij organisator Bart Remes. Tijdens de wedstrijd moeten microvliegtuigjes de "slachtoffers" van een verkeersongeluk tellen.

De vliegtuigjes moeten geheel zelfstandig een reeks taken uitvoeren, zoals het opsporen en analyseren van een (gesimuleerd) verkeersongeluk. De wedstrijd is onderdeel van EMAV, de "European Micro Aerial Vehicle Conference", die voor het eerst in Nederland gehouden wordt, van maandag 14 tot en met donderdag 17 september in Delft.

Autonome microvliegtuigen zijn kleiner dan circa 50 cm en kunnen geheel zelfstandig, dus zonder menselijke besturing, complexe taken uitvoeren. "De toepassingen zijn legio, denk aan het monitoren van dijken of oliepijpleidingen of het meten van giftige stoffen in de lucht, bijvoorbeeld bij branden. Ook voor 'crowd control' is de technologie bruikbaar", aldus Bart Remes, onderzoeker aan de TU Delft.

Microvliegtuigjes zijn relatief goedkoop en kunnen met grote aantallen tegelijk in een netwerk samenwerken. "Vooral in crisissituaties is het belangrijk om snel informatie op de juiste plek te krijgen. Microvliegtuigjes kunnen daarvoor in de toekomst heel waardevol worden", zegt Matthijs Amelink, onderzoeker bij het D-CIS Lab en Thales.

Aan de wedstrijd voor autonome microvliegtuigjes in 't Harde doen teams mee uit onder andere Duitsland, Zwitserland, Groot-Brittannië en Delft. De competitie is een ware uitdaging: "Eerst moet het vliegtuig een gesimuleerd verkeersongeluk vinden. Aan de andere kant van een heuvel, uit het zicht van de teamleden, staat een voertuig opgesteld met daaromheen blauwe en rode poppen, die de slachtoffers voorstellen. Het vliegtuig moet het ongeluk vinden, de rode of de blauwe poppen tellen en het aantal doorgeven. Extra punten zijn te verdienen door een ballon te raken en door een portaal te vliegen", vertelt organisator en TU-onderzoeker Guido de Croon. "Extra bijzonder deze keer is dat we de teams hebben uitgedaagd om meerdere autonome vliegtuigen te laten samenwerken. Deze zogenaamde zwermtechnologie is voor veel toepassingen aantrekkelijk, bijvoorbeeld bij het zoeken naar drenkelingen".

Er nemen geen specifieke teams deel uit België maar wel enkele Belgische studenten die de gerenommeerde opleiding lucht- en ruimtevaart aan de TU Delft volgen. Die tientallen Belgen "hebben er een goede naam want zij studeren er vlot af", merkte Remes op tegenover Belga. Een van de Belgische deelnemers is Dennis Trips die zich al een jaar op de "endurance" proef heeft gegooid en er zijn wetenschappelijk werk heeft rond gebouwd. (belga/jv)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234