Maandag 29/11/2021

Belgen massaal aanwezig in Le Mans

De 24 Uren van Le Mans is met de 500 Mijl van Indianapolis en de GP van Monaco de absolute topper in de autoracewereld. Dit weekend draaien de bolides weer 24 uur lang rondjes op het Circuit de la Sarthe. Mercedes en Porsche zijn favoriet. Voor het eerst niet met Thierry Boutsen, die dikwijls als groot kanshebber aan de start stond, maar nooit won. De Belgische Monegask kreeg nu een zitje in een Toyotateam.

LE MANS.

EIGEN BERICHTGEVING

Sinds hun begin in 1923 blijven de 24 Uren van Le Mans een eigenzinnige aantrekkingskracht uitoefenen. Zowel op autorenstallen, die voor die ene race in het leven werden geroepen, als op rijders die voor geen geld van de wereld het evenement willen missen. Zoals Marc Goossens en een aantal Japanners, die de rest van het jaar in de Formule Nippon (de Japanse tegenhanger van de Formule 3000 in Europa) en de Japanse GT-wedstrijden aan het werk zijn.

Mazda is tot nog toe de enige Japanse constructeur die op de erelijst van de 24 uren-race prijkt (1991). Zeven jaar later wil Japan opnieuw Le Mans veroveren. De Japanse aanwezigheid is nooit groter geweest. Nissan zet vier en Toyota drie GT-1-wagens in.

Martin Brundle, in 1990 winnaar in een Jaguar, toert voor het eerst in zijn favoriete wagen. Al 26 jaar lang is hij Toyota-dealer in Engeland. Hij was amper 12 jaar oud toen hij reeds de fiere eigenaar was van een Toyota. Le Mans rijden in een Toyota is voor de ex-Formule 1-rijder een unieke belevenis. "De zorg die aan deze wagen werd besteed, is enorm," weet een enthousiaste Brundle. "Ik was niet weinig verrast toen ik de bolide voor het eerst te zien kreeg. André de Cortanze heeft deze wagen met hart en ziel ontwikkeld. Een perfecte en comfortabele wagen met uitstekende banden. Ik ben erg enthousiast over de wagen, ook al is dat nog geen garantie om te winnen. Om Le Mans te winnen moet je altijd voorbij Porsche."

Brundle ervoer woensdag de degelijkheid van de Toyota GT-One. Tijdens de kwalificatieritten zette hij de snelste chrono neer. Een tijd die donderdag nog verbeterd werd door Bernd Schneider met Mercedes. "We zetten hoe dan ook geen druk op onze rijders," zegt Ove Andersson, de grote patron van het Toyota Team Europe. "Deze 24 Uren zijn hoofdzakelijk een testcase. Winnen we, zoveel te beter, maar we zijn hier vooral om te leren met het oog op 1999."

Ook Thierry Boutsen veroverde een zitje in een van de Toyota-wagens. Sinds de Belgische Monegask de Formule 1 verlaten heeft, was hij vaker in Le Mans aan het werk, altijd achter het stuur van een Porsche. Een contract met de Duitse constructeur had Boutsen nooit. De deal werd steeds mondeling gesloten. Voor de editie van nu werd Boutsen aan de kant geschoven door Porsche, maar hij kreeg een plaats in de derde wagen van Toyota. En het had de Belg voorlopig wel iets beter kunnen vergaan. IN de eerste kwalificatierit blies hij reeds de motor op.

Le Mans heeft overigens meerdere Belgen aan de start. Naast Thierry Boutsen (Toyota) zijn er ook Marc Goossens (Courage-Nissan), Eric Van de Poele (Ferrari), Didier Theys (Ferrari), Didier de Radigues (Riley & Scott Ford) en Marc Duez (Chrysler Viper). Vooral Theys maakt zich sterk dat het wel eens zou kunnen lukken Ferrari na 33 jaar nog eens de zege te bezorgen. De overwinning in de 24 Uren van Daytona was een goeie opsteker voor het Moretti-team (Moretti, Theys, Baldi) dat op het circuit de la Sarthe dezelfde equipe inzet.

Marc Goossens gaat voor de derde keer van start. Twaalf maanden geleden eindigde hij vierde. Een resultaat dat voor teambaas Yves Courage goed genoeg was om Goossens voor de editie 1998 een nieuw zitje aan te bieden. Maar toch leek er even een kink in de kabel te komen. Goossens kon zich niet vrijmaken voor de prekwalificaties in mei. "Ik moest op dezelfde dag een GT-wedstrijd rijden in Japan," verduidelijkt hij. "Voor Courage een reden om me niet te aanvaarden voor de 24 Uren. Ik had me bij die beslissing al neergelegd toen ik te horen kreeg dat ik toch mee mag in een Courage Nissan C51."

Drie jaar lang toerde Marc Goossens in het Formule 3000-kampioenschap. Een Europese titel zat er echter nooit in. Hij testte nadien in het Amerikaanse IndyLights-kampioenschap. De stap naar de Formule 1 en het 'echte' Indy-kampioenschap heeft hij echter nooit gezet. "Geen geld voor," zegt Goossens, die vorig jaar naar Japan uitweek en er ook dit jaar aan het werk is. In de Formule Nippon staat hij momenteel als eerste Europeaan op de achtste plaats geklasseerd.

Goossens heeft zich ondertussen al behoorlijk aangepast aan het Japanse leven. "Maar het is geen lachertje," vindt hij. "Vooral communiceren verloopt niet altijd even vlot." Maar wegkwijnen doet de Gelenaar niet in het land van de Rijzende Zon. "Geen tijd voor", zegt hij, "ik ben voortdurend onderweg voor testritten en wedstrijden."

Met de Fransen Cottaz en Belloc begint hij vanmiddag (start 14 uur) aan de 24 uren-race in een Courage-Nissan C51. In die wagen voelt Goossens zich een stuk sterker dan vorig jaar. "Ik spreek niet van winnen, maar we zijn sterker," daarvan is hij overtuigd. "Vooral de aanwezigheid van Cottaz is een goeie zaak. Hij ontwikkelde mee de wagen."(TL)

Oefenritten: 1. Bernd Schneider, Klaus Ludwig, Mark Webber (Dui/Oos/Aus, Mercedes CLK-LM) in 3:35.544; 2. Martin Brundle, Emmanuel Collard, Eric Hélary (GBr/Fra/Fra, Toyota GT ONE) op 01.008; 3. Jean-Marc Gounon, Christophe Bouchut, Ricardo Zonta (Fra/Fra/Bra, Mercedes CLK-LM) 01.357; 4. Jorg Muller, Uwe Alzen, Bob Wollek (Dui/Dui/Fra, Porsche GT1 98) 02.540; 5. Allan McNish, Laurent Aiello, Stéphane Ortelli (GBr/Fra/Fra, Porsche GT1 98) 02.863; 6. PierLuigi Martini, Joachim Winkelhock, Johnny Cecotto (Ita/Dui/Ven, BMW V12 Le Mans) 03.285; 7. Thierry Boutsen, Ralf Kelleners, Geoffrey Lees (Bel/Dui/GBr, Toyota GT ONE) 04.498; 8. Ukyo Katayama, Toshio Suzuki, Keiichi Tsuchiya (Jap, Toyota GT ONE) 04.928; 9. Michele Alboreto, Stefan Johansson, Yannick Dalmas (Ita/Zwe/Fra, Porsche LMP1 98) 04.959; 10. John Nielsen, Franck Lagorce, Michael Krumm (Den/Fra/Dui, Nissan R 390 GT1) 05.105

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234