Donderdag 04/03/2021

Belgen kneusje van klas over basiskennis sociale media

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Op het vlak van algemene kennis over nieuwe media hinkt België nog achterop in vergelijking met landen als de Verenigde Staten en Nederland. "Het gaat om een technologiemarkt die nog volop in ontwikkeling is", zegt IT-expert Peter Hinssen naar aanleiding van een initiatief van Lidl.

De warenhuisketen kende een onverwacht succes met een actie op microblogsite Twitter waarbij 10.000 voedselpakketten aan de voedselbanken geschonken worden.

Informatie
Hinssen geeft het voorbeeld van de Amerikaanse fastfoodketen Taco Bell, die in een klein gebied een nieuw product kan lanceren en daarna op Twitter opvolgt wat de consumenten ervan vinden, vooraleer het product nationaal in te voeren. Dergelijke bedrijven halen cijfers en informatie uit nieuwe media, terwijl België op dat vlak nog achterophinkt.

Dienstverlening
Hinssen wijst ook op het toenemende belang van nieuwe media op vlak van dienstverlening. Zo kunnen klanten op Twitter hun klachten kwijt over bepaalde producten van bedrijven, of informatie vragen, waarbij ze evenwel een snel antwoord verwachten. "Dat gaat steeds meer impact hebben", stelt Hinssen. "Als bedrijf moet je je wapenen om daar snel en adequaat mee te kunnen omgaan."

Voedselpakketten
Lidl beloofde vijf voedselpakketten ter waarde van 20 euro weg te geven aan de voedselbanken per tweet over de actie. Uiteindelijk leverde dat in 24 uur meer dan 1.500 tweets op, of meer dan 7.500 voedselpakketten. De keten besloot dat aantal naar 10.000 te verhogen, maar zei wel "aangenaam verrast" te zijn door het succes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234