Woensdag 23/06/2021

Belgen kennen moeilijke start in Portugal

Rallysport

Porto

Van onze verslaggever

Freddy Carremans

Ondanks het mooie weer waren er in het Belgische kamp sombere gezichten te zien in de Rally van Portugal. Freddy Loix, hopend op een podiumplaats, moet vechten om zich alsnog in de toptien te hijsen. "De wagen hangt te laag", vertelt de Limburger. "Op gravel waar al veel gereden is, slaan we geregeld tegen de grond." De ophanging van de Mitsubishi staat al op de toegelaten maximumhoogte voor een groep A-wagen, maar de World Rally Cars (WRC) mogen hoger, wat een merkelijk voordeel oplevert. Ook Mäkinen kende dezelfde problemen en klokte tijden zoals Loix.

"Tijdens de testen hadden we dat niet voorzien", geeft Loix' ingenieur Maroselli toe. "Nochtans hebben we in het tussenseizoen aan de ophanging gewerkt, maar de anderen hebben hun taak duidelijk beter gedaan." Het feit dat Mitsubishi als een van de weinige fabrieksteams met een groep A-wagen reed, riep al langer vragen op. Andere teams beschikken al enige tijd over een WRC, de Japanse constructeur zwoer bij Groep A. Wordt het tijd voor een WRC? Maroselli: "Geen slecht idee."

Ook pech voor Kris Princen. De Belgische kampioen liet het vaderland voor wat het was en richt zich vooral op het WK. In vier proeven, Portugal, Spanje, Griekenland en Italië, zal hij starten. Daarnaast rijdt hij nog de rally van Luxemburg en mogelijk in Madeira. Van het Belgisch kampioenschap blijven enkel Ieper en de Condroz over. "Renault wou de titel niet verdedigen en sponsor Bastos mag in België geen reclame maken", vertelt Princen. "Dan is de keuze snel gemaakt." Dit jaar, het laatste in de Megane Formule 2, wordt vooral opgevat als leerjaar. Dat ondervond de Truienaar gisteren in zijn eerste deelname in Portugal. Tijdens de zevende KP viel de motor in het zicht van de meet stil. "Ik heb dan geduwd, de ziel uit m'n lijf", lacht bijrijder Colebunders. Met nog een extra duw van de broers Colsoul konden ze, wel met zes minuten vertraging, weer op weg. "Dan rijden we maar verder als een verkenning op volgend jaar", hield Princen de moed erin. Het mocht niet baten, even later gaf de wagen definitief de geest.

1. Grönholm (Fin/Peugeot) 1u50:28.6; 2. Sainz (Spa/Ford) op 28.6; 3. Burns (GB/Subaru) 42.4; 4. Rovanperà (Fin/Toyota) 43.0; 5. Solberg (Noo/Ford) 47.3; 6. Auriol (Fra/Seat) 52.6... 11. Loix (Mitsubishi) 1:51.5.

Loix problemen met ophanging, Princen valt uit

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234