Donderdag 13/08/2020

Belgen boven, maar dan in het Engels

Het lokmiddel van de tweede festivaldag heette Radiohead, maar met Coely, Tamino, Warhaus en Vuurwerk kampeerden er gisteren ook vier Belgische debutanten in de harten van de festivalganger. Van angstzweet was er echter geen sprake.

Coely opende a capella de tweede dag van Rock Werchter. Ze betrad de Main Stage met een brede glimlach, en verliet het podium met een krop in de keel. "Eerlijk? Er waren wel degelijk tranen. Ik heb mij moeten inhouden, anders was mijn make-up verpest", lacht de Antwerpse zangeres na haar show. "Ik ben 23 en speelde zonet op het hoofdpodium van het bekendste Belgische festival. Ik kan het niet vatten."

Coely zou haar Werchter-debuut normaal gezien in 2013 vieren, maar gezondheidsproblemen gooiden toen roet in het eten. "Ik was vandaag niet nerveuzer dan anders. Ik had vooral véél zin om erin te vliegen." Wanneer we haar vragen hoe comfortabel die roze wolk is, onderbreekt ze ons. "Zwijg! (lacht hard) Als ik aan dat magische moment denk, voel ik opnieuw tranen opwellen. Er waren meer dan twintigduizend mensen, hè. Dat doet iets met een mens, hoor."

Dé revelatie

Rock Werchter maakte ook indruk op Tamino. En dat was omgekeerd niet anders. De Antwerpse zanger had aan een halfuur genoeg om The Barn in zijn binnenzak te steken. "Ik werd misselijk wakker, maar eenmaal ik daar stond, kwam ik volledig tot rust. Het was te zot voor woorden." Het gaat hard voor Tamino. Een half jaar geleden kende niemand de Antwerpenaar met Egyptische roots, vandaag is hij dé revelatie van de belpop. "Er zijn veel mensen die denken dat ik dit zomaar in de schoot geworpen krijg, omdat ik slechts een handvol songs heb uitgebracht, maar ik heb verdomd hard gewerkt om hier te staan. Dit is geen toevalstreffer."

Dat The Barn uitpuilde van emoties zegt véél. En Onze Man bekroonde de set van Tamino met vijf blinkende sterren. "Ik sta nu pas stil bij de heisa van de afgelopen maanden. Als je daar dan plots in een volle tent staat... Dat gevoel is onbeschrijfelijk."

Experimenteren

Er zijn Belgische bands die van Rock Werchter gebruik maken om een nieuw publiek aan te spreken. Er zijn echter ook artiesten die in zo'n exclusieve setting naar hartenlust beginnen te experimenteren. Vuurwerk hoort in die tweede categorie thuis. De naar Londen uitgeweken Brusselse elektronicaband transformeerde Klub C in een broeierige danstempel.

Wie het trio kent, associeert hen met gitzwarte beats, maar dat is verleden tijd. "Deze show was de start van een nieuw hoofdstuk. We speelden voor het eerste een volledige set met Salem, een nieuw bandlid", zegt Thieu Seynaeve van Vuurwerk. "En onze sound klinkt anders dan vroeger. De songs zijn kleurrijk én dansbaar. Het contrast met de donkere, melancholische stem van Salem kan niet groter zijn, maar dat spreekt ons net aan."

Het was héél even wennen aan die gedaanteverandering, maar het trio keerde met een grote onderscheiding huiswaarts. "Het was vroeg, maar de tent zat aardig vol en aan het einde was iederéén mee. Het was tof."

Adrenaline

Maarten Devoldere van Warhaus weet hoe hij Rock Werchter moet inpalmen. Dat bewees hij in het verleden met Balthazar. "Ik weet hoe ik een veilige show kan spelen om een publiek te pleasen," zegt hij, "maar ik hou niet zo van de veilig weg. Geef mij maar avontuur."

En zo geschiedde. Hij opende met zijn singles en eindigde met twee onbekende, onuitgebrachte songs. "Het gevoel dat er iets kan mislopen, zorgt voor adrenaline", grijnst Devoldere. "Bij Balthazar zijn we met vijf verantwoordelijk voor fouten, hier sta ik er alleen voor. Dat houdt mij wakker."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234