Woensdag 20/01/2021

Belgen boven in Toronto

Het Toronto International Film Festival (TIFF) gaat vanavond van start. België heeft, naast Roskam en The Drop, niet minder dan vijf inzendingen op TIFF, na Cannes en Venetië het grootste filmfestival ter wereld.

Het TIFF is in tien jaar tijd immens geworden. De big-budgetfilms maken er het meeste lawaai, maar net de schaal van dit festival lijkt ook de kleintjes kansen te geven.

Artistiek directeur Cameron Bailey: "We zijn zo groot, precies omdat we er alle mogelijke categorieën bij nemen." Het TIFF is inderdaad niet alleen het lanceerplatform voor een internationale carrière voor grote Amerikaanse films en Oscarkandidaten. Het festival is ook gegeerd als een solide startbasis van Europese of Aziatische films in de VS.

Niet alle films die hier getoond worden hebben al een distributeur, wat maakt dat achter de festivalsfeer ook een drukke markt wordt gehouden. Niet ver van de smokings en de glitterjurken die bij valavond de rode lopers bevolken, worden voor torenhoge bedragen deals geklonken of afgewimpeld.

Veel producers gaan op zoek naar een verdeler voor producties die zij in de zalen willen. Vaak worden tot op de laatste dag en tot diep in de nacht strategische steekspelen gehouden tussen producers en distributeurs. Het moet zijn dat het werkt, want het aantal filmprofessionelen dat het festival bezet is gegroeid tot 5.671, een 800-tal meer dan vorig jaar.

De bibber van crisisjaar 2008 lijkt verdwenen en dus is het goed georganiseerde TIFF weer meer dan ooit ambitieus. Het trapt niet alleen het awards season in gang, al enkele jaren is het ook de gangmaker van de Oscarbuzz. Toronto lijkt sinds American Beauty (1999) een voorspeller van Oscarkanshebbers. Kijk maar naar The King's Speech, Precious, Slumdog Millionnaire of Eastern Promises.

Huiverfilm

Zelden waren er zoveel Belgische inzendingen in Toronto. De verwachtingen voor een goede distributiedeal zijn hooggespannen. Het festival reikt geen officiële prijzen uit, maar het publiek bestaat uit filmomnivoren die een publieksprijs mogen uitreiken. Vorig jaar koos het voor 12 Years a Slave, dat drie Oscars in de wacht sleepte, waaronder die voor beste film.

Alles is relatief op een festival waar bijna 400 films en 134 wereldpremières worden getoond, maar een goed onthaal van je film bij het festivalpubliek is nooit verkeerd. Welp van Jonas Govaerts is opgenomen in de Midnight Madness-selectie. In die huiverfilm ziet de jonge Sam dat het niet goedkomt met zijn scoutspatrouille als ze niet maken dat ze wegkomen uit het bos waar ze op kamp zijn.

Waste Land van Pieter Van Hees met Jérémie Renier en Natali Broods is, na Linkeroever en Dirty Mind, het slotdeel van zijn trilogie over liefde en pijn. Het is een psychologische thriller over een politie-inspecteur die bij het oplossen van een bizarre moordzaak steeds meer met zichzelf in conflict komt.

In het Kids-programma mag Douglas Boswell Labyrinthus presenteren (nu in de Belgische zalen). Voor de gebroeders Dardenne voorspellen we een daverend applaus voor hun sociaal geëngageerde Deux jours, une nuit met Marion Cotillard. En Fabrice du Welz stelt zijn op ware feiten gebaseerde thriller Alleluia voor, waarin Gloria met haar kinderen wegloopt en een complexe relatie aangaat met een gigolo.

Jennifer Aniston, Juliette Binoche, Steve Carell, Michael Douglas, Jake Gyllenhaal, Bill Murray, Al Pacino, Vanessa Redgrave, Adam Sandler en John Travolta zijn maar enkele sterren die dit jaar op hun premières worden verwacht. Daarbij mogen we ook Michaël R. Roskam rekenen. Die komt hier vrijdagavond zijn Hollywooddebuut The Drop presenteren in het 1.700 plaatsen tellende Princess of Wales-theater aan King Street. Daarin treedt onder meer Matthias Schoenaerts aan, wiens aanwezigheid hier ook nog gewenst is voor de première van Alan Rickmans tweede film als regisseur, A Little Chaos, slotfilm van het festival.

Bill Murray Day

De Belgen mengen zich onder het Hollywoodgeweld en de stroom aan kleinere films die vechten om gezien te worden. Er is te veel om naar uit te kijken. Het festival brengt een mix van potentiële prijsbeesten, independents met een ster in de cast, wereldcinema, alternatieve films en experimenten.

Buitenbeentjes zijn producties waarmee bekende koppen zich aan hun debuut wagen. Jon Stewart (gastheer van The Daily Show), komiek Chris Rock en acteur Chris Evans doen allen een gooi naar het regisseurschap .

The Judge, met Robert Downey Jr. en Robert Duvall, opent het festival. The 50 Year Argument is een documentaire van Martin Scorsese en David Tedeschi, waarin ze een hommage brengen aan de New York Review of Books. Do I Sound Gay? moet een hilarische documentaire zijn van journalist David Thorpe, die op zelfonderzoek gaat, vertrekkend van de angstvallige vraag in de titel. James Franco stelt als regisseur The Sound and the Fury voor, en in St. Vincent heeft Bill Murray de hoofdrol, terwijl voor de komiek op het festival ook nog een heuse Bill Murray Day wordt gehouden.

De festivalfilms worden dit jaar onderverdeeld in 16 programma's, waaruit de enorme diversiteit van het aanbod blijkt. Tot zover vinden wij big best beautiful.

Groter, grootst

11 festivaldagen

28 schermen

393 films uit 79 landen

135 miljoen Canadese dollar (100 miljoen euro) budget

170 miljoen dollar jaaromzet (118,5 miljoen euro)

600 voltijdse medewerkers tijdens het festival

2.500 vrijwilligers tijdens het festival

1.100 journalisten uit meer dan 40 landen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234